Det kuratoriske temaet for Havteknologisenteret er Mennesket og kreftene. Temaet inviterer til å reflektere over samspillet mellom mennesket og naturkreftene, om økologisk balanse samt de vitenskapelige og episke dimensjonene ved Havteknologisenterets virkeområder. Billedkunstneren Håvard Homstvedt, som har fått hovedoppdraget med å utvikle ny kunst til Havteknologisenteret, skal blant annet levere flere veggmalerier til senterets kantine i det verneverdige Tankhodet.
Håvard Homstvedt (f. 1976) arbeider først og fremst med maleri, men også tegning, skulptur og grafikk. Han gjengir sammensatte temaer i sine verk, med mennesker, dyr og landskap i motivkretsen. Verkene hans kan sies å ha litterære kvaliteter. De formidler et indre, emosjonelt landskap fremfor en realistisk gjengivelse av virkeligheten, og består gjerne av skikkelser som forholder seg til en ytre eller indre motsetning eller spenning. Homstvedt fikk oppdraget fordi han har en tydelig signatur, mestrer flere uttrykk og materialer, og kan jobbe med store flater og formater. I arbeidet med kunstverkene til Havteknologisenteret har Håvard Homstvedt valgt å utføre veggmalerier, men han skal også utforme skulpturerer basert på restmaterialer fra maleriene. Han ønsker i sine verk å fremheve det stofflige samt eksperimentelle, men også det feilbarlige. Gjennom maleriene kommer han til å fokusere på senterets humanistiske særpreg i form av vitebegjær, forskning og menneskelige ambisjoner, samtidig som han vil fremheve det sårbare og det farlige ved å sette mennesket i sentrum på bekostning av naturen. Homstvedt er i gang med sine omfattende og monumentale malerier til Tankhodet, som skal være ferdig anslagsvis i 2028.
Havteknologisenterets første nybygg, Prof. Mørchs hus, ble åpnet allerede i august 2025. Det inneholder undervisningsarealer og kontorplasser for NTNU og Sintef. Bygget er oppkalt etter skipsmodelltankens far, professor Hans R. Mørch (1883–1946), som var professor i skipsbygging, og var Norges yngste professor da han ble utnevnt ved NTH (i dag NTNU) i 1913. Mørch brukte store deler av sin yrkeskarriere på å etablere en skipsmodelltank på Tyholt. Den ble til slutt realisert i 1939, som den første i sitt slag i Skandinavia.
NTNUs og KOROs eldre samling av kunstverk fra NTNU Marin teknikk, har fått ny plassering sentralt i Prof. Mørchs hus. En lang rekke eldre verk er utbedret med nye rammer, blant annet malerier av Solrunn Rones, Håkon Gullvåg og Anders Krigsvoll, samt grafiske verker av Oddvar Darén og Harald Krogstad, for å nevne noen. Som en del av KOROs kunstprosjekt til Havteknologisenteret er det også gjort innkjøp av to tekstilarbeider av Brit Fuglevaag (f. 1939), Hvit (2001) og Sommerdag i nord (2021). Begge verkene er laget av materialer fra havindustrien og som Fuglevaag har funnet i fjæra i Varangerfjorden i Finnmark. Fuglevaag er en nestor og fornyer innenfor norsk tekstilkunst gjennom snart seksti års virke. Hun er en inspirasjon for nye generasjoner tekstil- og billedkunstnere. Disse to innkjøpene er sett i sammenheng med at NTNU fra før av eier tekstilarbeidet Form 1 av Fuglevaag, (innkjøpt 1979). Gjennom rekurateringen er også dette verket løftet frem, blitt grundig konservert og har fått en prominent plass i byggets 1. etasje. Sammen med de to nyinnkjøpte, eksperimentelle tekstilverkene er Havteknologisenteret nå i besittelse av kunst fra ulike perioder av Fuglevaags kunstkarriere.
Når Havteknologisenteret i sin helhet ferdigstilles, vil Håvard Homstvedts veggmalerier monteres i Tankhodet – senterets kantinebygg. Utover dette vil Mjuke linjer, en åtte meter høy skulptur av Kristian Kvakland (1927-2011) plasseres i campusens uteområde. Skulpturen er et tidligere KORO-prosjekt fra 1981 som nå konserveres og rekurateres.
En nærmere beskrivelse av disse verkene, i både tekst og bilder, vil komme når de er ferdige og montert. Verkene vil da bli tilgjengelig for ansatte, studenter og besøkende.