Ila fengsel har gjennomgått en renovering og KORO har gjennomført nye kunstprosjekter. Under samtaler med mottaker, befaringer og undersøkelser var det tre steder som utpekte seg for kunst: besøksavdelingen, der de innsatte får besøk utenfra; Aulaen som blir benyttet til ulike sosiale aktiviteter, seremonier og tilstelninger; og luftegården i avdeling G, en avsondret del av fengselet.
Come Next Spring er fire malerier og en solseng spesielt laget for fire besøksrom og en luftegård på Ila Fengsel. Andreas Siqueland har malt utendørs i løpet av et år. Utgangspunktet for maleriene er de nære omgivelsene på gården der han bor. Som eneste inventar i luftegården sto et gammelt slitt piknikbord av bestandige materialer. Bordet har en standardisert utforming slik man ser på offentlige plasser. Dette bordet har han transformert til en solseng ved å gjenbruke å sette sammen delene på en ny måte. I fengselets aula har Liilian Saksi skapt det store veggteppet Solfall (Irma, Hilma, Sheila, Balder, Salme) , spesielt utformet for stedet. Gjennom en møysommelig prosess håndspinner og farger hun ullgarnet i arbeidet sitt selv, og garnet kommer fra både hennes egne og foreldrenes sauer. Teknikken hun har jobbet i kalles sprang og er en gammel, tradisjonsrik håndverksteknikk der garnet flettes. Sammen har Saksi og Siqueland på hvert sitt unike vis brakt natur og poesi inn i de ellers sterile og nøytrale rommene som en taktil, åpen og tilstedeværende skikkelse.
Arkitektstudioet Vuogas, som består av arkitektene og kunstnerne Joar Nango og Eystein Talleraas, fikk oppdraget med å utforme et oppholdsareal til uteområdet for den nye avdelingen ved fengslet, Nasjonal forsterket fellesskapsavdeling (NFFA). Avdelingen er for de mest sårbare innsatte, og Kriminalomsorgen og psykiatrihelsetjenesten jobber tett sammen. Vuogas har sammen med innsatte og ansatte i fengslet, og Rud videregående skole bygget verket Flukthus /Báhtarangoahti . Som ofte i Nango og Talleraas` sine prosjekter, er også Flukthus utført i gjenbruksmaterialer og eksisterende elementer fra stedet, så vel som tømmer hentet fra skogen ved Ila.
Kurator Eirin Støen har tidligere gjennomført et større kunstprosjekt ved fengselet, En forestilling om frihet (2019) i luftegården til avdeling Annekset. I dette prosjektet var Støen kunstner. Erfaringer og kunnskap hun tilegnet seg gjennom denne prosessen har hun tatt med seg inn i kuratorarbeidet for de nye kunstprosjektene. Som kurator har det vært viktig å finne frem til kunstnere som finner inspirasjon i eller på ulike måter forholder seg til naturen og omgivelsene rundt seg. Det har også vært et sentralt element at kunstnerne på sine unike vis bearbeider og kontekstualiserer kunstverk i dialog med naturen. Videre har det vært viktig å bryte med omgivelser som oppleves som kontrollerte og kjølige, og bringe inn verk og kunstnere som går i dialog med stedet og aktiverer rommene som verkene blir en del av.