Til plassen utenfor inngangspartiet til Drammen tinghus har Germain Ngoma (f. 1953) laget skulpturen Prosess, som består av modulbaserte, omskiftende materialer bygget opp rundt en indre kjerne av stål. Bruk av papir og bøker gir assossiasjoner til lovverket, mens den støpte epoxyens transparens er inspirert av Drammenselva like ved. En større naturstein montert på toppen gir verket tyngde.
Utformingen bryter med tinghusets stramme arkitektur – en kontrast som inviterer til refleksjon over konteksten verket er plassert i. I kunstnerskapet sitt har Ngoma ofte hatt fokus på prosess og gjenstandenes forgjengelighet. I Drammen har han utfordret dette og skapt et varig, offentlig verk.
– Jeg samler på objekter og materialer som har blitt vraket, ting som blir kastet etter bruk, men fortsatt bærer i seg en referanse til hva de er, sier han selv om sitt kunstnerskap.
Ngoma endrer og bearbeider materialer og gjenstander fra sine opprinnelige former og funksjoner, og gir dem en ny verdi. Utenfor tinghuset blir transformasjonsaspektet et symbol på møtet mellom enkeltmennesket og rettsvesenet.
Verket Skyen av HC Gilje (f. 1969) er en fritthengende, dynamisk lysinstallasjon. Den sirkelformede installasjonen i trappeåpningen, godt synlig fra gateplan, er laget av smartglassflater satt i system. Smartglass er glassflater som kan veksle mellom opakt og gjennomsiktig ved hjelp av strøm, og som alltid er i forandring. Verket endrer seg med lysforholdene i rommet og fremstår diskré på dagtid og tydeligere på kveldstid, når innelyset er dempet og det er mørkt ute.
Bruk av lys har en særlig symbolsk betydning i kontekst av tinghuset, som noe som tegner, beregner, kamuflerer og viser frem. Lys handler også om tid – om vår opplevelse av tid og minnene vi knytter til den. Dette innstendige fokuset på lys, både som egenverdi og i relasjon til sted og rom, er helt sentralt i Giljes kunstnerskap.
Verket Justitia av Jørleif Uthaug (1911–1990) ble opprinnelig laget til gamle Drammen tinghus i Erik Børresens allé. I 1963 ble en seks meter høy skulptur i hamret kobber med emaljerte partier oppført på fasaden, mens fire mindre variasjoner i samme materialer ble plassert i rettssalene innendørs. Én av disse mindre skulpturene har fått plass i andre etasje i nye Drammen tinghus, som et viktig kunstnerisk og historisk bindeledd mellom fortid, nåtid og fremtid.
Justitia er rettferdighetens gudinne i romersk mytologi – i vår tid, en personifisering av rettsvesenet og rettferdighet. Hun fremstilles oftest som en stående kvinneskikkelse med sverd og vekt i hver sin hånd og bind for øynene. Sverdet representerer rettshåndhevelsen, vekten den dømmende virksomheten og øyebindet upartiskhet.
Germain Ngoma (f. 1953) er en norsk-zambisk billedkunstner, utdannet ved Statens håndverks- og kunstindustriskole og Statens kunstakademi i Oslo. Han har vært verksmester i skulptur og støping ved Kunsthøgskolen i Oslo (KHiO) siden 1987, og har hatt stor innflytelse på utviklingen av norsk samtidskunst. Prosess er hans første permanente, offentlige prosjekt.
HC Gilje (f. 1969) jobber med installasjoner, live performance, scenografi og video, i hovedsak stedsspesifikt og temporært, og med særlig fokus på lys. Han er utdannet ved Kunstakademiet i Trondheim, og har en lang utstillingskarriere i både inn- og utland.