Nordlandssykehuset Bodø er lokalsykehus for innbyggerne i Bodø og de øvrige kommunene i region Salten. I tillegg har sykehuset flere fylkesdekkende funksjoner og noen som dekker hele Nord-Norge. Det nye Nordlandssykehuset etableres gjennom ombygging og modernisering av det gamle sykehusbygget samt nybygg. Når arbeidene er avsluttet vil hele sykehuset fremstå som nytt.
Kunstutvalget har gitt kunstprosjektet i Nordlandssykehuset navnet Forvandlingens kunst. Navnet er valgt av flere grunner. Nordlandssykehuset Bodø skal gjennom byggeprosjektet forvandles fra mange delelementer til et nytt og helhetlig anlegg. Sykehuset har en sommerfugl og et hjerte i sin logo som symbol for forvandling og liv. Og utsynet mot fjellene og havet som omkranser sykehuset, forvandler seg flere ganger om dagen som følge av det nordnorske lyset og klimaet.
Kunstprosjektet i sykehuset bidrar til å gi det nye sykehuset identitet og særpreg, og til å gjøre det til et symbolbygg for hele regionen.
De monumentale skulpturenegruppene Sykehusparken og Sykehushagen (monteres i 2021) til Inghild Karlsen (NO) og Bo Bisgaards (DK) prosjekt er plassert henholdsvis ved sykehusets inngangsområdet og videre i den mer skjermede sykehushagen. Skulpturene er store menneskefigurer utført i polert betong og mellom dem er det plassert lysskulpturer med håndblåste glasskupler i varme farger. Sammen danner de iøynefallende grupperinger som utstråler liv, vilje og kraft.
Ned fra taket i vestibylen henger May Bente Aronsen (NO) og Anders Lians (NO) kunstverk Pust. Det er et ovalt objekt fremstilt av mange stålelementer i ulike størrelser og farger. Verket fungerer som et samlende og meditativt element i sykehusets velkomstområde.
På den nordlige siden av glassgatetorget er verket Dag og natt av Nina Bang (NO) plassert på en av veggene. Verket består av ulike fargefelt som er påført glasset og dekker er cirka 60 kvadratmeter stort. Form- og fargeopplevelsen skifter med lysforholdene inne og ute. Fra de langsgående korridorene på innsiden av veggen vil den synlige delen av bildet fungere som abstrakte fargeformer i glasset og på nært hold oppleves en detaljert fargerikdom.
Bronseskulpturen Hippo Erectus av Petter Hepsø (NO) forestiller en flodhest som kommer gående rundt et hjørne i glassgaten på vei mot vestibyleområdet. Flodhesten forholder seg til menneskekroppens dimensjoner og utstråler glede, trygghet og identifikasjon.
I samme område står skulpturen Skogen av Espen Dietrichson (NO), laget av grønnlakkerte firkantrør i aluminium i ulike lengder. Firkantrørene danner kamre som er åpne i hver ende, og dekorert med 1292 glassbiter på innsiden. I ulike lysforhold funkler skulpturen i nyanser av grønt og minner om skog og mosebunn.