
Merete Røstad og Jad El Khoury
Fold
Fold is an inclusive memorial commemorating the tragic events of 22 July. Located in Norway’s government quarter, Fold redefines traditional monuments by inviting continuous participation and reflection. It features three distinct areas: Above the Fold for community interaction, Within the Fold for peaceful contemplation and Below the Fold housing an education centre. This innovative space integrates serene water elements and annual artistic interventions, fostering a living testament to resilience and hope. The essence of Fold lies in its ability to evolve and adapt – reflecting the changing needs and aspirations of the community it serves.
– Røstad + Khoury

Merete Røstad og Jad El Khoury
Samarbeidet Røstad+Khoury kombinerer Merete Røstads (født 1975) ekspertise som tverrfaglig kunstner, underviser og artist-researcher med Jad El Khourys (født 1988, Libanon) ekspertise som kunstner og arkitekt.
Røstads kunstneriske og akademiske meritter inkluderer blant annet en doktorgrad i artistic research fra Kunsthøyskolen i Oslo (KHiO) med avhandlingen The Participatory Monument – Remembrance and Forgetting as Art Practice in Public Sphere (2018), og det internasjonale og tverrfaglige forskningsprosjektet MEMORYWORK, som er støttet av the Abakanowicz Arts and Culture Charitable Foundation og Norwegian Artistic Research Programme (PKU). Som leder for masterprogrammet for Kunst i offentlige rom på KHiO og forskningsleder på avdeling for Kunst og håndverk, bringer Røstad med seg en bredde av kunnskap og nyskapende perspektiver til samarbeidet. Hennes pågående forskning på kunstpraksiser som behandler minner og offentlig rom, bringer inn mye relevant kompetanse til arbeidet med minnestedet.
Jad El Khoury er kunstner og arkitekt med ferdigheter som utfyller Røstads. Hans engasjement for kunst oppsto under oppveksten i Libanon etter borgerkrigen da han følte trang til å transformere urbane landskap. Han omformet krigsherjede bygninger til grasiøse, koreograferte installasjoner, med Burj El Hawa (Tower of the Wind, 2018) som et fremstående eksempel. Hans kunstneriske prosjekter har gitt ham internasjonal anerkjennelse og han har vunnet prestisjetunge priser, som the Arte Laguna Prize for Urban Art and Land Art.
Khourys eksepsjonelle evne til å forvandle krigens brutale spor til poetiske installasjoner og Røstads ekspertise på å involvere publikum i deltagende prosesser, utgjør et solid fundament med høy kunstnerisk integritet. Røstad+Khourys tverrfalige arbeidsmetode bygger bro mellom kunst, arkitektur og artistic reserach og sammen har de visjoner om å styrke den samfunnsmessige betydningen av kunst i offentlig rom.