Tønsbergs nye tinghus samler alle rettsinstanser i Vestfold: Vestfold tingrett, Vestfold jordskifterett og Agder lagmannsrett, og har fått en sentral beliggenhet ved et offentlig parkområde i Tønsberg. Det har vært en viktig målsetning at de som bruker og besøker tinghuset, skal stole på at de møter et system som ivaretar deres interesser, og at bygget i seg selv representerer en upartisk og ivaretakende ramme.
Kuratorene har hatt en bevisst holdning til det komplekse rommet et tinghus er. De har valgt å undersøke hvordan kunst kan bidra til å opprettholde brukernes autonomi, og styrke følelsen av å bli ivaretatt og sett. Kunstnere som ble valgt ut til tinghuset representerer ulike perspektiver, og skaper samtidig en følelse av gjenkjennelse og nærvær i kunstverkene sine. Enten i form av lokale referanser, eller taktil materialitet.
Fire kunstnere har laget kunst med tydelig tilstedeværelse og bevissthet om den lokale konteksten.
Den kinesisk-norske kunstneren Lin Wang har laget skulpturen Ryggrad, som står i parken utenfor tinghuset. En stilisert ryggrad i messing hviler på en pidestall og et fundament i pigmentert betong. I overført betydning kan det «å ha ryggrad» tolkes som å ha integritet, være standhaftig og vise soliditet. Fundamentet forankrer skulpturen fysisk og symbolsk, men er også en integrert del av kunstverket med innstøpte messingfigurer inspirert av tatoveringer med både kjente og ukjente lokale motiver.
Det flate jordbrukslandskapet i Vestfold er utgangspunkt for Marianne Moes vegghengte tekstil Landskap i bevegelse. Mengder av tjukk ullfilt er malt med store pensler, sprøytet med farger på begge sider og så skåret opp i remser. Motivet brytes derfor opp, og forandrer seg avhengig av hvor betrakteren står og hvordan hen beveger deg. Det skaper en opplevelse av et skiftende landskap, linjer og fargespill som minner om vårgrønne skoger og modne åkrer.
Pierre Lionel Matte er oppvokst i Tønsberg, og bidrar med en serie innrammede tegninger laget med fargeblyanter. Kunstverket har tittelen Historier vi bringer med oss. Ved å nedtegne sine venners personlige biografier slik de selv har fortalt dem, gir kunstneren stemme til deres livserfaringer og minner. Unike hender og deres historier fletter seg i hverandre og skaper nye fortellinger.
Jinbin Chen har malt to malerier til tinghuset: Dexiosis viser to personer som håndhilser, der den enes ansikt er utenfor bildets rammer, mens den andre ser rett på oss. Det forblir et åpent spørsmål hvem den andre personen er. Incubators viser to personer som holder hvert sitt egg. Egg kan føre tanken til fødsel og innkapsling, skjørhet og potensial. I møte med personene og eggene oppstår en spenning mellom sårbarhet og styrke, men også et spørsmål om omsorg og samarbeid.
Mer informasjon om kunstverkene kommer.