Kunstnerne Vibeke Slyngstad (f. 1968) og Thorbjørn Sørensen (f. 1961) har begge produsert nye verk spesielt tilpasset Kommisjonens nyoppussede fellesarealer og møterom. Deres kunstneriske metode gir hver for seg assosiasjoner til Kommisjonens eget arbeid der tid, nøyaktighet og grundighet er sentrale stikkord.
Både Slyngstad og Sørensen er veletablerte kunstnerne som gjennom en årrekke har skapt malerier av høy kvalitet. Deres kunstnerskap tangerer hverandre i interessen for å undersøke det figurative formspråket på en personlig og utforskende måte. Slyngstad tar utgangspunkt i egne fotografier, mens Sørensen henter små vekster fra sine umiddelbare omgivelser og tar dem med inn i atelieret. Disse langsomme og grundige utforskningene gir gjenklang i noe av det som er i Gjenopptagelseskommisjonens viktigste arbeid; evnen til å undersøke en sak mange nok ganger til man vet at ingenting er oversett.
Vibeke Slyngstad har med malerisk presisjon og stor detaljrikdom gjengitt et fotografi som viser et glimt fra et frodig kyst-landskap i det solen går ned. Maleriet Sønstegård har fått en sentral plassering på rommets langvegg.
I det nylig oppgraderte fellesarealet med tilstøtende møterom er Thorbjørn Sørensens fem akvareller Gråtrost, Hvitveis og engfiol, Lønn, Svarttrost og Gresstust montert som en sammenhengene serie. Motivene er funnet i randsonen av Oslo, og viser vekster og dyr vi lett overser eller tar for gitt fordi de har sin naturlige plass i vår bevissthet.
De detaljrike og svært naturtro studiene som ligger bak det kunstneriske resultatet,vitner om evnen til å se hver minste detalj, uansett hvor tilforlatelig motivet måtte se ut.