Avissidene fra 22. juli 2011 er tilbake i VG-monteren
Trykkbølgen fra bomben som rammet regjeringskvartalet 22. juli 2011 ødela alt på sin vei, også VGs avismonter i Akersgata. Kunstner og filmregissør Ahmad Ghossein (f. 1981 i Beirut) tok i 2013 initiativ til å bevare monteren som kunstverket Relocating the past: ruins for
the future. Etter konservering er avissidene fra 22. juli 2011 tilbake.
– Avisen som ble hengt opp i morgentimene 22. juli 2011 gir et autentisk og urovekkende møte med en sommerdag som begynte som alle andre, fremdeles uvitende om at Norge snart skulle forandres for alltid. Monteren og glasset er en unik kilde til eksplosjonen senere på dagen. Ingen kan stå ved monteren uten å bli minnet om angrepet, drapene og dagene som fulgte, sier Sigurd Sverdrup Sandmo, direktør i KORO.
Kunstner og filmregissør Ahmad Ghossein (f. 1981 i Beirut) tok i 2013 initiativ til å bevare monteren som kunstverket Relocating the past: ruins for the future.
Monteren ble først flyttet til andre siden av gaten hvor det sto til juni 2020.
I 2022 ble avisene som hadde bleknet i solen, og var i ferd med å gå i oppløsning,
tatt ned for konservering. Monteren bærer fysiske spor etter bomben
som eksploderte i Regjeringskvartalet og er et viktig tidsvitne og en dokumentasjon
på terrorhendelsen.
– I dag står VG-monteren både som et konkret spor etter terrorangrepet 22. juli 2011 og som et resultat av Ahmad Ghosseins redningsaksjon. KORO er takknemlige for det arbeidet Ghossein la ned i prosjektet, og vi setter også stor pris på samarbeidet med VG som gjør det mulig med en permanent visning. Vi ser også frem til formidlingssamarbeidet med 22. juli-senteret og andre, sier Sandmo.
Lena Fahre, direktør i 22. juli-senteret er også glad for at kunstverket er tilbake
på plass:
– Jeg synes det er svært viktig at kunstverket igjen er tilgjengelig for
allmennheten. Avissidene viser oss tiden rett før Norge ble forandret av
terrorangrepet, og er et sterkt bilde på 22. juli sitt etterliv. Verket er et
viktig bidrag til minnelandskapet i Regjeringskvartalet og er et eksempel
på at kunst og gjenstander bør bevares for ettertiden. 22. juli-senteret
har brukt verket i undervisning og formidling og ser hvilket engasjement
det skaper.
Kunstverket ble opprinnelig gjennomført som en del av KOROs ordning for
kunstproduksjon i offentlige uterom (URO).
Produsert og kuratert av Bo Krister Wallström i samarbeid med kurator
Kristine Jærn Pilgaard.
Les mer om Relocating the past: ruins for the future her.