De ni samtalerommene hos NAV Sarpsborg er av ulike størrelser og gir anledning for intime møter med kunst. Rommene passer godt til en en verksserie som binder dem sammen.
Fotografiserien Tachyoness av Lesia Vasylchenko er stillfotografier fra filmen Tachyoness som hun laget i 2022. Filmen er i sin tur basert på en stor mengde foto fra databaser, sosiale medier, arkiv, nyheter og overvåkningsvideoer, samlet sammen av AI eller kunstig intelligens. Vasylchenko har deretter matet en programvare med fotografiene, som alle er tatt over en trettiårsperiode fra 1990, etter Sovjetunionens kollaps og Berlinmurens fall. De intense og dels abstraherte bildene av dramatiske lys og skygger, sol og himmel representerer ikke ekte soloppganger, men en konstruert virkelighet satt sammen av fremtidens teknologi.
Tittelen Tachyoness henter navnet sitt fra “tachyon”, et hypotetisk partikkel som beveger seg raskere enn lysets hastighet.
Lesia Vasylchenko (f. 1990 i Ukraina) jobber på tvers av en rekke medier og uttrykk som video, fotografi og installasjoner. Hun jobber research-basert og ser etter møter mellom visuell kultur, medieteknologi og politikk rundt begrepet tid. Hun er utdannet journalist fra Kiev i Ukraina og har en mastergrad i visuell kunst fra Kunsthøgskolen i Oslo, Kunstakademiet. Vasylchenko bor og jobber i Oslo som kurator og kunstner