Raqs Media Collective (foto: Kato Hajime). Hanne Tyrmi (foto: Eline Mugaas), Henning Sunde og Rainer Stange. Matias Faldbakken (foto: Dan Petter Nergaard). To grupper og en enkeltkunstner står bak hvert sitt skisseforslag som går videre til trinn to. Kollasj: KORO
Aktuelt

Disse tre skisseforslagene til minnested vil juryen ha med videre!

6. juni presenterte ti kunstnere/ arkitekter/grupper sine skisseforslag til nytt nasjonalt minnested etter 22. juli på et seminar i regi av KORO.
Nå har juryen valgt tre skisseforslag som går videre til trinn to av konkurransen.

«På hver sin unike måte reflekterer de tre forslagene over tapet av ofrene og sorgen som følger med å leve videre uten dem, og at 22. juli var et villet politisk angrep som vi i dag lever med konsekvensene av. Juryen har tro på at de tre forslagene samlet sett, og på hver sin måte, vil utvikles videre til meningsfulle og gode svar på oppgaven om et nasjonalt minnested etter 22. juli.»

Utdrag fra juryens begrunnelse

Disse går videre

Juryen har etter en samlet vurdering besluttet å velge følgende forslag til konkurransens trinn 2: 

Raqs Media Collective: 22nd July National Memorial

Matias Faldbakken: En opprettholdelse

Henning Sunde, Hanne Tyrmi og Rainer Stange: En minnelund for 22. juli

Listen er ikke rangert.

Juryens vurdering av hvert av forslagene er gitt nedenfor. Her framgår også juryens råd om videreutvikling.

29. og 30. august 2024 var juryen samlet på Øvre Sem Gård for å velge hvilke tre skisseforslag til minnested etter 22. juli som skal videreutvikles.
Fra venstre: Nora Ceciliedatter Nerdrum, Mathias Danbolt, Fabian Wahl Sandvold, Ingeborg Hjort, Mohamed Abdi, Marianne Borgen, Lena Fahre, Regitze Schäffer Botnen, Camille Norment, Øystein Rø, Trude Schjelderup Iversen.
Foto: Trond A. Isaksen

«Vi ser nå fram til en spennende og åpen prosess der disse tre skal videreutvikle forslagene i dialog med etterlatte, berørte og andre. Vi vil også veldig gjerne ha innspill fra alle som ønsker å delta i samtalen om hva et godt minnested kan være.«

Marianne Borgen, juryens leder

Har du innspill til arbeidet?

Prosessen videre, og konkurransetrinn 2, innebærer samspill med viktige bruker- og fagmiljøer, slik at deltagerne kan videreutvikle sine forslag med kunnskap og innspill.

Vi håper mange vil delta i samtalen om hvordan det best gjøres.

Ta kontakt med prosjektleder Mari Magnus på: mm@koro.no / 414 62 849

Meningsfulle samtaler

De ti skisseforslagene er vurdert av en tverrfaglig jury som består av minnefaglig og kunstfaglig kompetanse samt relevante interessegrupper og berørte.

Juryen skriver i sin vurdering at samtlige av de 10 forslagene anses å være relevante og meningsfulle forslag til svar på hva et minnested av vår tid kan være. De ti forslagene har svært ulik karakter og vurderes sammen å ha utvidet forståelse for hvordan oppdraget kan utføres.

Juryen er grepet av deltagernes engasjement, oppriktighet og ydmyke tilnærming til oppgaven. Betydningen av å høre de ulike kunstnerne/arkitektene selv legge fram sine forslag kan ikke undervurderes og ga et unikt innblikk i en prosess som var underveis.  

Juryens begrunnelse

Nedenfor redegjør juryens for sine vurderinger av de tre deltagere som inviteres til konkurransens trinn 2. Juryen har også noen råd om videreutvikling av forslagene.

Raqs Media Collective: 22nd July National Memorial

Skisseforslag til nytt minnested etter 22. juli, Raqs Media Collective. © Raqs Media Collective; Jeebesh Bagchi, Monica Narula og Shuddhabrata Sengupta / KORO

«We’re honoured and delighted to have our concept selected for the next stage of the competition for the National Memorial for 22nd of July as one of three proposals.

We believe that the responsibility of building an appropriate and resonant memorial is something that the world shares with Norway. We see ourselves as being participants in that conversation and in its transformative process, through the work of the memorial.

We look forward to working with KORO and all the stakeholders, associations of survivors of 22nd of July, and the parents and family members of the deceased to develop our proposal into a vision that can do justice to the task ahead of us all; that can endow a memorial with all that is necessary to take the significance of the memory of 22nd of July into account; that can create a structure and a feeling that generates conversation and strengthens hope for the future, for Norway, and for the world.»

Raqs Media Collective

Monica Narula, Jeebesh Bagchi og Shuddhabrata Sengupta tar utgangspunkt i tid og bevegelse i sitt forslag til 12 skulpturelle klokker i ulike fugleformasjoner, hvor integrerte LED-skjermer kan vise endringer av vind og tidevann i sanntid. Minnestedet vil også inneholde en søyle i glass, som står som viseren i et solur med innriss av navnene på de 77 terrorofrene. 

Juryens begrunnelse

Monumenter og minnesteder legger ofte til rette for stillhet, som en nødvendig forutsetning for kontemplasjon, refleksjon og sorgbearbeidelse. Dette minnestedsforslaget foreslår en annen tilnærming. Terrorangrepet var i seg selv et forsøk på å stilne stemmene til engasjert ungdom og den daglige utøvelsen av politiske prosesser.

Ved å gjøre tiden selv til et materiale for å minnes, foreslår Raqs en komposisjon av skulpturer bestående av såkalte fugleklokker (bird-clocks). Skulpturene gis ulike utforminger og funksjoner, men er basert på den samme estetiske forbindelsen til urverk og vingespennet til en fugl. Urverket er en konkret referanse til klokka som hang i Møllergata 19 og ble fysisk ødelagt 22. juli 2011. Vingespennet er inspirert av Fossekallen, Norges nasjonalfugl, og komposisjonen som helhet har referanser til det persiske diktet/eposet «fuglenes forsamling».

Fugleklokkene som skal utgjøre skulpturene på plassen danner en oase som skal gi rom for samtaler, samlinger og interaksjoner, taler og seremonier. Forslaget har en scenografi som kan gi assosiasjoner til kaos og ødelagte strukturer, og kan utfordre våre forventninger til estetikk, materialvalg og varighet.

Gruppen har vært interessert i å undersøke 22. juli som en internasjonal hendelse. Forslaget er sterkt og emosjonelt engasjerende, på både et personlig og politisk nivå.

Råd om videreutvikling 

Forslaget til Raqs Media Collective er noe mer skissepreget enn de øvrige to. Dette er i tråd med konkurransens karakter og invitasjonen til å levere skisseforslag som kan videreutvikles. Det innebærer samtidig at juryen har mindre konkret materiale å forholde seg til.

I den videre utviklingen blir det sentralt at gruppen utforsker materialitet, utforming og antall elementer, og vurderer disse opp mot forventninger og krav om uttrykk, varighet over tid og bestandighet gjennom året. Bruk av teknologiske elementer må særlig vurderes grundig. Juryen ønsker også at gruppen undersøker nærmere hvordan minnestedet kan knyttes sammen med 22. juli- senterets program og formidling.

I tillegg ønsker juryen at gruppen utforsker hvordan plassen også kan svare til behovet for kontemplasjon og ro.

Matias Faldbakken: En opprettholdelse

 Skisseforslag til nytt minnested etter 22. juli, Matias Faldbakken. © Matias Faldbakken / KORO

«Det er en stor ære og et vesentlig ansvar å bli tatt ut til siste runde av denne konkurransen. I høst skal jeg ferdigstille skisseforslaget mitt i tett dialog med støttegruppa, berørte, brukere, kuratorer, fagmiljøer, juryen og Statsbygg. Dette ser jeg frem til.»

Matias Faldbakken

En opprettholdelse er en torgskulptur med utgangspunkt i stålriggen som ble brukt til å flytte Pablo Picassos Fiskerne fra den revne Y-blokka over til den nye A-blokka i regjeringskvartalet. Riggen skal fylles med en mosaikk eller et glassmaleri, som et verdig minne etter de drepte i terrorangrepet og et samlingspunkt for besøkende. 

Juryens begrunnelse

Faldbakkens forslag til minnested kommer med en sterk fortelling om dannelsen av våre verdier – nåværende, historiske og fremtidige, og de strukturene vi bygger for å ivareta, bære og forhandle disse verdiene.

Stålriggen, lik den som ble brukt for å holde Picassos Fiskerne da denne ble flyttet fra Y-blokka, gir en sterk referanse til regjeringskvartalet som åsted. Mosaikken med motivet av gluttsnipa i riggen tematiserer på monumentalt vis det skjøre, unnselige og uunnværlige, og blir samtidig et vindu til Utøya.

Torgskulpturen Faldbakken foreslår som minnestedet En opprettholdelse er et bud på forventninger om å vekke engasjement og undersøke sporene av våre kollektive forhandlinger og dannelse av mening.

Forslaget er dypt stedsspesifikt og reforhandler ideene rundt og funksjonene til både monument og minnested. Forslaget stiller spørsmålet om hva et kunstverk i form av en torgskulptur kan bidra med, og hva Faldbakken som kunstner kan tilføre; kan den kunstneriske ideen i dette forslaget oppfylle forpliktelsene et minnested krever?

I stedet for å svare til forventningene er dette et forslag som tilbyr noe annet. Det utfordrer – på klassisk kunstnerisk vis – våre ideer om hva et minnested kan være og sier: Dette vil fylle noen (andre) behov på en meningsfull måte. Det er grunn til å tro at forslaget vil vekke engasjement, interesse og undring. Det er umiddelbart og kraftfullt, med en ungdommelig radikalitet som står i kontrast til omgivelsene. Forslaget kan også forstås som en påminnelse om den evige jobben og ansvaret det er å ta vare på demokratiet, og opprettholde demokratisk motstandskraft.

Råd om videreutvikling 

Faldbakken utforsker ulike motiver for bildet i riggen, og presenterer både glass og mosaikk som mulig materiale. Juryen har særlig tro på retningen som pekes ut med motivet gluttsnipa og teknikken mosaikk, som begge tilfører verket meningsdybde. Juryen anbefaler at denne utforskingen skjer i dialog med involverte, slik han selv foreslår. Dette gjelder også innplassering av navnene til ofrene.

Sentrale spørsmål for videreutviklingen dreier seg om torgskulpturens plassering, dens samspill med omgivelsene, og utformingen av selve “torget” eller plassen. I videreutviklingen bør det også framgå tydeligere hvordan minnestedet vil kunne brukes og stedet oppleves; av ulike typer besøkende både på hverdager og ved seremonier.

Henning Sunde, Hanne Tyrmi og Rainer Stange: En minnelund for 22. juli

Skisseforslag til nytt minnested etter 22. juli, Henning Sunde, Hanne Tyrmi og Rainer Stange. © Henning Sunde, Hanne Tyrmi, Rainer Stange / KORO

«Å lage et nasjonalt minnested for 22. juli er en kompleks og varsom prosess. Vi har fått lov til å møte så mange fine mennesker i dette arbeidet, og er nå bare utrolig glade for å være med videre.»

Henning Sunde, Hanne Tyrmi og Rainer Stange

Store bronseskulpturer av kappede trær rammes inn av en lund med grønne vekster. Minnelunden representerer tiden som stoppet og tiden som kommer. Navnene på de drepte i terrorangrepet står som årringer i en stor stubbeskulptur ved inngangen.

Juryens begrunnelse

En minnelund for 22. juli er et velkomponert og helhetlig minnestedsforslag som svarer direkte på forventninger og forpliktelser formulert i konkurranseutlysningen. Tyrmis skulpturkonstellasjon av avkappede trær i bronse, utgjør sammen med asal og rognetrær i menneskehøyde, en minnelund eller en lysning man kan gå inn i. Både bronseskulpturene og trærne vil oppleves forskjellig i løpet av døgnet og gjennom årstidene. Sammen utgjør disse variasjonene og elementene en totalstruktur som utgjør minnestedet.

Terrorangrepet, eller rettere, terrorangrepets konsekvenser (avbrutte liv, avbrutte univers) omkranses av symboler på liv, vekst, men også heling, sorg og kontemplasjon. Det vonde, harde og vakre utgjør til sammen et svar på et samfunnsmessig behov; Hvordan snakke sant, hvordan leve videre, ved å huske, ved å ikke glemme? Minnelunden gir et bud på lindring, et bidrag til at sorgen og tapet skal kunne bæres.

Tapserfaringen underkjennes imidlertid ikke, og forsterkes om vinteren. Den lindres om våren og sommeren når bladene på trærne vokser fram og artikulerer håpet og nye begynnelser. Gruppen har levert et sterkt forslag for den individuelle erfaringen av 22. juli.

Trestubben i bronse med navnene på de drepte ofrene utgjør en taktil og bastant erfaring, der navnene inngår som et meningsbærende element i helheten på en svært god måte.

Forslaget forener kunst og landskapsarkitektur i et vellykket samspill, og er et godt eksempel på hva ulike fagtradisjoner (og sterke fagpersoner derfra) kan skape sammen.

Råd om videreutvikling

I videreutviklingen av forslaget oppfordres gruppen til å nærmere utforske det politiske aspektet ved 22. juli: årsaker til terroren og verdier som ble angrepet. Sunde, Tyrmi og Stange beskriver lyktetenneren som en metafor for samspill og medvirkning. Juryen er interessert i å se gruppa videreutvikle ideer om samarbeid med 22. juli-senteret, og andre former for ritualer eller handling med potensial til å skape eierskap og deltagelse. Kanskje er det også her den politiske dimensjonen kan favnes ytterligere?

Mulighetene for bruk av plassen, av ulike typer besøkende, i hverdagen og i forbindelse med ulike markeringer, året rundt, ved ferdigstillelse og over tid, er viktige perspektiver som bør belyses ytterligere i videreutviklingen av forslaget.

Juryen

  • Marianne Borgen (leder, f.1951), tidligere ordfører i Oslo (2015-2023)
  • Mohamed Abdi (f.1986), lærer og skribent
  • Regitze Schäffer Botnen (f.1994), sentralstyremedlem i Støttegruppen for 22.juli
  • Mathias Danbolt (f.1983), professor ved Københavns universitet
  • Lena Fahre (f.1968), direktør for 22.juli-senteret
  • Ingeborg Hjort (f.1977), faglig leder på Falstadsenteret
  • Nora Ceciliedatter Nerdrum (f.1978), seksjonsleder/ kurator i KORO
  • Camille Norment (f.1970), kunstner
  • Øystein Rø (f.1978), arkitekt og partner i Transborder Studio
  • Trude Schjelderup Iversen (f.1974), seniorkurator i KORO
  • Fabian Wahl Sandvold (f.2000), sentralstyremedlem i AUF

Kontakt

Har du innspill eller spørsmål, ta kontakt med:

Mari Magnus, prosjektleder

Trude Schjelderup Iversen, seniorkurator

André Gali, kurator formidling

Pressehenvendelser:

Nina Frang Høyum, leder for seksjon for formidling og kommunikasjon

Besøk også vårt nyhetsrom for bilder og pressemeldinger

Relaterte artikler