NMH Norges musikkhøgskole

I Brigitte Kowanz’ lysinstallasjon er formen på verket bestemt av kodet tekst.


Vis på kart
Lukk kartet
Finn veien

Finn veien til NMH Nor­ges mu­sikk­høgs­ko­le

eller
Finn stedet der du er nå
Velg transporttype:
Avbryt
  • Folding, Brigitte Kowanz. Fotograf: Werner Zellien
  • Folding, Brigitte Kowanz. Fotograf: Werner Zellien
  • Folding, Brigitte Kowanz. Fotograf: Werner Zellien
  • Folding, Brigitte Kowanz. Fotograf: Werner Zellien
  • Folding, Brigitte Kowanz. Fotograf: Werner Zellien
  • Folding, Brigitte Kowanz. Fotograf: Werner Zellien
  • Folding, Brigitte Kowanz. Fotograf: Werner Zellien
  • Folding, Brigitte Kowanz. Fotograf: Werner Zellien
  • Folding, Brigitte Kowanz. Fotograf: Werner Zellien
  • Folding, Brigitte Kowanz. Fotograf: Werner Zellien
  • Folding, Brigitte Kowanz. Fotograf: Werner Zellien
  • Folding, Brigitte Kowanz. Fotograf: Werner Zellien
  • Folding, Brigitte Kowanz. Fotograf: Werner Zellien
Klikk for å zoome

Om prosjektet

Om prosjektet

Norges musikkhøgskole hadde lenge ønsket å få en erstatning for Carl Nesjars lysutsmykning i «prismerommet» som måtte tas ned i 1996. Rommet, som er oppkalt etter Nesjars utsmykking, er hyppig brukt. Det går over to etasjer og åpner seg mot byen gjennom langveggen som utgjøres av store, åpne vindusflater. Det var nærliggende å velge en kunstner som nettopp har spesialisert seg på å jobbe med lys og rom.

Brigitte Kowanz’ lysinstallasjon består av to separate neonverk, ett montert på vegg og ett som henger fra taket. I verket montert på vegg leser vi den norske setningen Den krypterte beskjeden i denne teksten konstruerer verkets form. I verket som folder seg ut i rommet kan vi følge den engelske setningen the enciphered message locked within these letters produces the emergence of its manifested form. Konseptet er det samme for begge verk: Verkets form bestemmes av teksten gjennom en enkel innskrevet binærkode (en måte å kode tekst, ved bruk av tallene 0 og 1). I verket på veggen svinger formen til venstre når bokstaven “v” forekommer. I det takhengte verket dreier verket til venstre ved “l” (left) og til høyre ved “r” (right). Denne selvreferansen skaper ulik kompleksitet; det norskspråklige verket har bare én retningsendring, mens den engelske delen har en mer avansert form.

Kowanz er opptatt av forbindelsen mellom språk, form og lys og de siste tre tiårene har hun jobbet med komplekse lys og skyggespill for å skape skulpturer som leder tanken hen på bilder i rom. Hun benytter fluoriserende og fosforiserende pigmenter, fluoriserende lamper, speil og semitransparente glass. Bruken av binærkode her på NMH skaper forbindelse til musikkens verden der blant annet noter kan sies å utgjøre kodede systemer.

Brigitte Kowanz (f. 1957 i Wien) er en av Østerrikes mest anerkjente kunstnere. Hun har deltatt i en rekke prestisjetunge utstillinger og var i 2017 landets representant på Veneziabiennalen. Kowanz jobber i tillegg som professor ved Universität für angewandte kunst i Wien. Kunstprosjektet for NMH er hennes første i Norge.

Kunstprosjektet er ett av elleve i tildelingsrunde 9 (2015-2017) under kunstordningen LES, som er rettet mot statlige etater i private leiebygg og eldre statsbygg.

Fakta

Fakta

Besøksadresse

Slemdalsveien 11, Oslo

Kunstner
Ferdigstilt dato

15.08.2017

Prosjektleder
Fagkomite

Sverre Gullesen
Thomas Hestvold
Siv Hofsvang

Byggherre

Statsbygg

Varighet

Permanent

Tilgjengelighet

Tilgjengelig for publikum

Program

Kunst til statlige institusjoner i private leiebygg eller eldre statsbygg (LES)

Kunstverk

Kunstverk

Relatert innhold

Del dette prosjektet