I Brit Fuglevaags fargesterke billedvever møtes lys og mørke, det dystre og det optimistiske, det organiske og det geometriske. Naturens former avbrytes av det menneskeskapte; en vase rødmende valmuer underlagt et strengt rutenett, planteaktige blå- og grønntoner skjult bak hissige, skarpe former.
Dag og Veien er en del av Fuglevaags nye produksjon, i et kunstnerskap som har vært med på å utfordre tekstilkunstens rammer siden debuten på Høstutstillingen i 1965. Hun kombinerer tradisjonell billedvev med en grenseløs utforsking av både form og materialer, og blander naturfibre som ull og lin med sjokoladepapir, taustumper og pakkebånd. Alt kan veves, mener hun. Verkene hennes har ofte skapt debatt om hva billedvev skal være.
Et miljøpolitisk engasjement går som en rød tråd gjennom hele Fuglevaags kunstnerskap. Gjennom materialbruk, teknikk og formspråk knytter hun gjenbruk til miljøkampen.
Brit Fuglevaag (f. 1939) er utdannet ved Statens Håndverks- og Kunstindustriskole i Oslo og ved Kunstakademiet i Warszawa. Hun har hatt separatutstillinger ved visningssteder som SOFT galleri, Oslo Kunstforening, Kunstnernes Hus og Henie Onstad Kunstsenter, i tillegg til en lang rekke gruppeutstillinger i inn- og utland. Arbeidene hennes er blant annet innkjøpt av Nasjonalmuseet, Kunstindustrimuseet i Oslo, KODE, Liljevalchs Konsthall og Oslo Kommune. I 1986 fikk hun Oslo bys kunstnerpris, og i 2000 «Medalj D’or Merité et Devouement Francais» for sin kunstneriske innsats i Frankrike.
En organisk aluminiumsskulptur av Sigve Knutson står rett ved inngangspartiet på institusjonen. Knutson, som er utdannet innen design, er opptatt av hvordan vi forholder oss til tingene vi omgir oss med. Hva er de laget av, hvordan bruker vi dem? Skulpturene hans er resultatet av en intuitiv prosess der han søker etter det han kaller arketypene, noe iboende i ham. Formene begynner i et bibliotek av egne skisser der han henter idéer, før de utforskes i gips. Når skulpturene får sin endelige form er det i ulike materialer som antar størrelser fra det håndterlige til det monumentale, fra tresorter som furu og bøk, til aluminium og keramikk. Knutson er opptatt av at en skulptur i offentlig rom er åpen for ulike betydninger, avhengig av hvem som ser. Formen bør være enkel å lese, sier han om den ennå ikke ferdige skulpturen som skal stå til venstre for inngangspartiet på Nic Waals Institutt.
Sigve Knutson (f. 1991) utdannet seg ved Arkitekthøgskolen i Oslo og Design Academy Eindhoven i Nederland. Han har hatt to utsolgte separatutstillinger ved Gerhardsen Gerner i Oslo, i tillegg til blant annet Bomuldsfabrikken i Arendal og Carwan Gallery i Athen. Sørlandets Kunstmuseum og Haugar Kunstmuseum har kjøpt inn verk av ham.