På avstand kan kunstverkene til Inger Johanne Grytting fremstå ensfargede og nesten uten detaljer, men kommer vi nært oppdager vi en stor variasjon av sart påførte streker, og lag av farger. Det er fargene og rutenettet, de mest minimale geometriske formene, som sammen danner motivet. Verkene hennes utføres alltid med den samme type tynne pensel eller blyant. Bildeflaten bygges opp av flere lag med maling, der underfargen noen steder kan skimtes gjennom. Lyset på hjemstedet er en sentral inspirasjon for kunstneren.
Inger Johanne Grytting (f. 1949, Svolvær) arbeider med tegning og maleri. Hun begynte å lære om kunst av lokale kunstnere og skapte sine første verk som tenåring. I 1972 flyttet hun til New York, der hun studerte ved City College of New York. Hun har bodd og arbeidet i byen siden da.
Sammen med verket av Grytting er det valgt et stort maleri av Anna Sigmond Gudmundsdottir. Begge maleriene bringer tankene hen til det særpregede blå vinterlyset i nord, og til havet med sitt sterke nærvær. Begge kunstnere har røtter i det arktiske landskapet, og det er paralleller i hvordan de arbeider. Begge behandler maleriets overflate etter at malingen er påført lerretet, ved å skrape og risse mønstre inn i overflaten. I maleriet til Gudmundsdottir dominerer kraftige streker og farger overflaten. Ulike felt av streker som ikke alltid går i samme retning, gir dybde i flaten og er med på å skape assosiasjoner til natur og landskap.
Anna Sigmond Gudmundsdottir (f. 1974, Reykjavik) arbeider med tegning, maleri, installasjon og foto. Hun har studert ved kunstakademiet i Bergen og har utført flere offentlige kunstverk.
Nåværende foto er midlertidige. Det vil bli tatt ordentlige bilder av kunstverkene og plasseringen på et senere tidspunkt.