Fylkesnemda for barnevern og sosiale saker i Buskerud og Vestfold

Ingrid Lønningdals fargerike arbeider består av enkeltelementer som lener seg mot hverandre, påvirker og overlapper hverandre. Lik en familie med enkeltindivider.

Beat (Stressed/Unstressed) XXXIII, Ingrid Lønningdal. Fotograf: Vegard Kleven

Om prosjektet

De åtte arbeidene i Fylkesnemdas ventesone bidrar til en imøtekommende stemning, og med sitt abstrakte uttrykk stiller verkene seg åpne for betrakterens egne tolkninger.

Ingrid Lønningdal har en analytisk tilnærming og jobber i et abstrakt formspråk. Fargesterke, organiske former som delvis overlapper hverandre og som skaper lekne og presise billedrom, er fellestrekk for verkene i Fylkesnemda. Fargene kommer ofte fra spesifikke områder, gjerne steder hun passerer daglig, slik som i silketrykket Næringsområde delt av Ring 3. Spørsmålet er hvorvidt kunstneren jobber metodisk eller intuitivt når det kommer til farger.

–  Silketrykkene mine har et analytisk utgangspunkt. Forarbeidet består blant annet i å gjøre fargenotasjoner i ulike byområder. Utover i prosessen blir arbeidet mer intuitivt eller subjektivt. Jeg bestemmer meg for et antall farger og jobber videre med form og komposisjon, sier Ingrid Lønnningdal.

Ved å la transparente farger overlappe hverandre i felt på arket, dannes det nye farger og former. Dette er karakteristisk for alle silketrykkene, men i serien Indeks undersøkes dette mer metodisk. De seks bildene i serien er tilsynelatende like, men ved nærmere øyesyn kan man se ørsmå forskjeller i fargenyansene der hvor formene delvis dekker hverandre. Forskjellene oppstår alt etter i hvilken rekkefølge de tre primærfargene er lagt over hverandre, noe som forklares i undertitlene, eksempelvis: rød, gul, blå, eller blå, rød, gul.

I de fire mindre arbeidene fra serien Beat (Stressed / Unstressed) er sirkelen gjennomgående. Tittelen henviser til hjerterytme, puls eller musikk, og sirklene har tydelige spor av penselen og hånden som har malt dem. Alle er malt kontrollert og forholdsvis sakte, men mengden vann i penselen varierer. I enkelte av sirklene har kunstneren latt fargene flyte i hverandre, andre ganger er de malt på tørt underlag, men alle er omhyggelig utført og bærer preg av en sterk tilstedeværelse.

Ingrid Lønningdal (f. 1981) er utdannet ved Kunsthøgskolen i Oslo og arbeider med tegning, maleri, tekst og tekstil. Hun har hatt separatutstillinger ved blant annet Oslo Kunstforening, Trøndelag senter for samtidskunst, Nordnorsk kunstnersenter, Kunstnerforbundet, Sogn og Fjordane kunstmuseum og Tegnerforbundet, og har deltatt i utstillinger som «Kunsten tilhører dem som ser den», Norsk skulpturbiennale, Vigeland-museet og «Inside Outside Architecture», Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design. I 2015 gav hun ut boken «Borgen. Et sted for kulturproduksjon» på forlaget Teknisk Industri. I 2014 mottok hun Sparebankstiftelsen DNBs kunstpris.

Detaljer

Adresse

Grønland 32,
3045 Drammen

Fylke

Kunstner

Ingrid Lønningdal

Ferdigstilt dato

01.05.2019

Prosjektleder

Elisabeth Tetens Jahn

Fagkomite

Marie Buskov
Ole Martin Lund Bø
Susanne Østby Sæther

¨
Varighet

Permanent

Tilgjengelighet

Tilgjengelig for besøkende

Program

Kunst til leiebygg og eldre statlige bygg

Kunstverk