Om prosjektet
Dark Ecology ønsker å forene kunstnerisk praksis og økologisk tenkning på nye måter. Gruppen samarbeider med partnere både i Norge og utlandet og oppfordrer til nye tenkemåter, skaper nye nettverk og legger til rette for kunstnerisk arbeid som forholder seg til klimasituasjonen i Barentsregionen.
Det treårige prosjektet startet i 2014 og ble avsluttet i 2017. Den første delen fant sted høsten 2014 i Kirkenes. Programmet besto av foredrag, presentasjoner av nylagde kunstverk, guidete turer, konserter og workshops. Blant de som presenterte sine arbeider var lydkunstnerne Signe Lidén, Raviv Ganchrow, BJ Nilsen og Karl Lemieux. De to sistnevnte laget det audiovisuelle verket unearthed i byen Nikel, i grensesonen mellom Russland og Norge. Naturen her har vært utsatt for tung forurensning og industriell forvitring, men mange av de største inngrepene i naturen – i luften, havet, eller i jordsmonnet – er usynlige. Dark Ecology er et forsøk på å forstå hvordan vi kan forholde oss til uhåndgripelige, abstrakte dimensjoner, med kunstprosjekter som kan dra ting ned på et mer håndgripelig nivå og gi det som ikke synes eller høres, en stemme.
Et av høydepunktene under samlingen var et foredrag av den amerikanske teoretikeren Timothy Morton, som står i spissen for en internasjonal bølge av økokritikk. Prosjektets navn er også hentet fra hans teori. Mørk økologi er en motsats til den tradisjonelle lengselen tilbake til uberørt natur. På grunn av de store konsekvensene av menneskets ødeleggelse av naturen, klimaendringer, utryddelse av dyrearter og global oppvarming, kan vi ikke lenger betrakte naturen som grønn og vakker, sier Morton. Han argumenterer for at det er nødvendig å tenke nytt om natur- og økologibegrepet – og hvordan mennesker er knyttet til verden. Disse spørsmålene er særlig påtakelige i den norsk-russiske grensesonen, hvor tilsynelatende uberørt natur står i kontrast til det svarte landskapet rundt Nikel-fabrikken, slambankene og det dype, åpne dagbruddet i Bjørnevatn.
I løpet av 2015 var kunstnere og forskere på gjesteopphold i Barentsområdet for å forberede verk for del to og tre av Dark Ecology.
Del to foregikk fra 26. til 30. november 2015, med presentasjon av nye arbeider av kunstnerne Margrethe Pettersen (NO) og HC Gilje (NO), Joris Strijbos (NL) og komponist og trombonist Hilary Jeffery (UK/DE), som fremførte musikkstykket Murmansk Spaceport i samarbeid med musikere fra Murmansk og Bodø. Arkitekt Tatjana Gorbachewskaja (RU/DE) tok med publikum på en vandring som utforsket materielle kvaliteter ved hennes tidligere hjemby Nikel, i samarbeid med kollega Katya Larina. Filosof Graham Harman og kunstner og forsker Susan Schuppli holdt foredrag på reisen.
2015-programmet startet i Kirkenes, og fortsatte deretter i byene Murmansk, Zapolyarny og Nikel i Russland. Denne delen av Dark Ecology satte også tonen for Sonic Acts Academy i Amsterdam fra 26. til 28. februar 2016.
Foruten støtte fra KORO, har prosjektet mottatt støtte fra BarentsKult, Norsk Kulturråd, Creative Industries Fund (Nederland), EUs program Kreativt Europa, PNEK (Produksjonsnettverk for elektronisk kunst), Mondriaan Fund (Nederland), Finnmark fylkeskommune, Nordland fylkeskommune og Troms fylkeskommune gjennom Norsk-russisk kultursamarbeid for 2013-2015, som er finansiert av Kulturdepartementet.
Dark Ecology er del av det europeiske nettverket Changing Weathers. Tre av verkene er produsert i samarbeid med det akademiske forskningsprosjektet Arctic Encounters.
Detaljer
-
Fylke
-
Finnmark
-
Ferdigstilt dato
-
31.12.2017
-
Program
-
Kunst til andre offentlige arenaer