Offentlig kunst satte bygda på hodet
Et kronglete møte mellom et kunstnerkollektiv og ei lita bygd i Gudbrandsdalen har nå blitt film.
Dokumentarfilmen Odelsgut og fantefølge handler om bygda som ble snudd på hodet av offentlig kunst og om det evige spørsmålet om hva kunst egentlig er.
Regissør Merethe Offerdal Tveit belyser spørsmålet ved å sette lupen på det KORO-støttede prosjektet til kunstnergruppen FFB i Kvam i Gudbrandsdalen.
Bakgrunnen for kunstprosjektet, som er omdreiningspunktet i filmen, er dette: Kvam i Gudbransdalen ble liggende avsides på grunn av en ny motorvegstunnel. Kunstnergruppen FFB ble invitert til bydga for å gi innbyggerne en offentlig kunstinstallasjon til trøst, men før verket ble ferdigstilt brøt det ut opprør blant Kvamværingene, som følte seg lurt. Bygdefolket ønsket seg slett ikke noe uforståelig verk tredd over hodet, og konflikten fikk bred dekning i pressen, blant andre fulgte NRK saken tett. Men førsteinntrykket av saken er ikke alltid dekkende. Det viste seg at kunsten og bygda til slutt likevel fant tonen, og kunstverket ble realisert.
I filmen portretterer regissør Merethe Offerdal Tveit reisen fra total skepsis til aksept for at kunstnerne skal få fullført verket sitt, på imponerende vis, ispedd en solid dose lun humor.
Filmen stakk av med hovedprisen under Bergen internasjonale filmfestival i fjor, og vant nylig Gullfluge-prisen under Den norske dokumentarfilmfestivalen i Volda. Sist uke hadde dokumentarfilmen Oslo-premiere på Oslo PIX, og fra og med 10. juni ligger den ute på NRK – slik at vi alle kan se den.
Enn så lenge – nyt traileren:
Får du ikke videoen til å spille, trykk her
Filmen er støttet av NFI, Fritt Ord og KORO.