Patentstyret er en etat under Nærings- og fiskeridepartementet som verner norsk og internasjonal innovasjon i form av rettigheter til merker, navn, logoer, design og oppfinnelser. I forbindelse med at Patentstyret flyttet inn i nye lokaler ved Helsfyr i Oslo, ble det søkt om et nytt, stedsspesifikt kunstprosjekt. Lina Viste Grønli fikk oppdraget, og ble spurt om å utforme et verk basert på en serie arbeider som hun kaller Time Pieces. I denne verksserien kombinerer hun urverk på masseproduserte objekter. Urverket og gjenstanden har i utgangspunktet ikke noe med hverandre å gjøre, og settes sammen uten håndverksmessig bearbeiding. Som betraktere blir vi oppfordret til å tenke gjennom tingenes symbolske betydning, og til å lese dem i sammenheng.
Time Piece (IKEA) er en veggskulptur som består av ti ordinære gulvtepper fra IKEA sydd sammen til en tekstilcollage, og med et urverk montert i midten. Det kunstneriske håndverket er påtagelig fraværende, men hos Patentstyret vil klokken, utover å indikere arbeidsdagens lengde, kunne si noe om varigheten til patenter og rettigheter, i tillegg til hvordan kunstverket i seg selv eldes. Klokken har i tillegg en lang historie som kollektivt fokuspunkt i ulike typer produksjonslokaler og fabrikker.
I tillegg ble skulpturen On the Paradoxes of Knowledge kjøpt inn. Skulpturen er montert i en monter, og viser innholdet i en Pepsi-boks som er rent ut og størknet på omslaget til boken «Paradoxes of Knowledge». Verket er en del av en serie Viste Grønli kaller On Books, hvor hun plasserer ulike gjenstander på bøker. Den direkte sammenstillingen av masseproduserte objekter tvinger oss se dem i sammenheng, og til å tenke på både boken og gjenstanden på nye måter.
Lina Viste Grønli (f. 1976 i Bergen) utforsker begrepsforståelse og våre felles referanser gjennom skulpturelle problemstillinger, appropriasjon og collage. Hun er kjent for sine humoristiske, surrealistiske og konseptuelle kunstneriske prosjekter, der språk og tekst i ulike former inngår som nøkkelelementer. Hun har utdanningen sin fra Kunstskolen i Århus (1998-1999) og Kunstakademiet i Oslo (1999-2003).
Gjennom skulptur, fotografi, grafikk, og performance utforsker Viste Grønli begrepsforståelser og kollektive referanser, appropriasjon og collage/assemblage, semantikk og semiotikk. Hun bor og jobber delvis i Massachusetts, USA og i Oslo.