Et hageprosjekt i luftegården på Trondheim fengsel er et av kunstverkene vi blir bedre kjent med i VerkSted s. 4. Foto: Eirin Støen
Aktuelt

KOROs kunstpodkast VerkSted sesong fire

Marit Tingleff, Sverre Wyller, Eirin Støen, Britta Marakatt-Labba og Sigve Knutson forteller om betydning av stedet, prosess, jakten på det rette materialet og inspirasjonen til kunstverkene sine, i samtale med programleder Kåre Magnus Bergh.

Hvordan gjøre en ugjestmild luftegård i et fengsel til en frodig hage? Hvor finner man egentlig de perfekte eikeemnene? Hvordan starter man et 24 meter langt broderi?

Dette er bare noen av alle spørsmål vi får vite mer om i KOROs kunstpodkast VerkSted sesong 4. Fem kunstnere er invitert til å fortelle om kunstverk de har laget på oppdrag fra KORO til ulike offentlige steder over hele Norge.

Alle sesongene av VerkSted kan du høre på Spotify, Podme, Podmio eller andre steder der du vanligvis hører podkaster.

Episode 5: Britta Marakatt-Labba

Britta Marakatt-Labba er en av Sápmis mest kjente kunstnere og Historjá er et av hennes mest ikoniske kunstverk. I denne episoden forteller hun om om hvordan det var å vokse opp mellom Norge og Sverige, om hvordan historiene og fortellingene kommer til henne når hun broderer og hva alt dette har med politikk å gjøre.

Historjá var et direkte oppdrag fra KORO og ble laget spesielt for Norges arktiske universitet i Tromsø. Kunstverket har siden vært på utlån flere ganger, våren 2024 til Nasjonalmuseet i Oslo, og høsten 2024 er verket lånt ut til KIN Museum för samtidskonst i Kiruna, Sverige.

Høsten 2023 fikk kunstverket en grundig konservering før det skulle lånes ut.

Britta Marakatt-Labba (f. 1951) bor i Badje-Sohppar/Övre Soppero på svensk side av Sápmi. Hun vokste opp i en reindriftsfamilie, og tok sin utdanning på Högskolan för konst och design i Göteborg og Sámi allaskuvla/Samisk høgskole i Guovdageaidnu/Kautokeino. Siden 1970-tallet har hun vært en tydelig kunstnerisk stemme og en viktig formidler av samisk kultur og historie gjennom kunst og aktivisme. Blant annet var hun med på å starte Mázejoavku/Masi-gruppa i 1978, og på etableringen av Sámi Dáiddačehpiid Searvi/Samisk kunstnerforbund i 1979.

Hun har deltatt på en rekke utstillinger, og arbeidene hennes er kjøpt inn av flere museumssamlinger, blant annet Röhsska museet i Göteborg, Nationalmuseum og Moderna Museet i Stockholm, British Museum i London, MARKK-Hamburg Museum, Nordnorsk Kunstmuseum, KODE Bergen, Nasjonalmuseet i Oslo og RiddoDuottarMuseat i Finnmark.

Les tekstversjonen av podkastepisoden som PDF her. Lenken åpner i ny fane.

Utsnitt av Historjá, Britta-Marakatt Labba. Foto: Cathrine Wang/KORO

Episode 4: Sverre Wyller

På Eidsvoll, utenfor tingrettsbygningen, står en installasjon av store eiketreblokker. Hør kunstneren Sverre Wyller fortelle hvordan han utførte verket med motorsag, om jakten på eikeemner og hvilke historier som ligger bak dette materialet.

Domstol ble laget spesielt for Øvre Romerke tingrett. Bygningen og kunstverket ligger godt synlig i Eidsvoll med fasaden ut mot elven Vorma og turstien.

Sverre Wyller er en norsk billedkunstner som bor og jobber i Oslo. Han arbeider hovedsakelig med skulptur, maleri og grafikk , gjerne i monumentale formater og i et abstrakt formspråk. I sine arbeider inkluderer han ofte funnet og resirkulert materiale. Wyller har utført en rekke offentlige kunstverk, og er represnterti de fleste større museer i Norge. Han er utdannet ved Arkitekthøgskolen, Kunstakademiet i Oslo og Hochschule der Künste, Berlin.

Les tekstversjonen av podkastepisoden som PDF her. Lenken åpner i ny fane.

Episode 3: Eirin Støen

I avdeling for forvaring i Trondheim fengsel sitter de som er dømt for de aller verste forbrytelsene. De vet ikke når de slipper ut og befinner seg i et slags fengsel i fengselet. Her arbeidet kunstner Eirin Støen fram en vakker hage i samarbeid med de innsatte. Hvordan er det å skape en innelukket verden, i et av de mest lukkede offentlige rommene vi har, slik hun og de innsatte har gjort?

Oppdraget med det relasjonelle kunstverket Hagen var ferdig i 2011, og drives videre av fengselet.

Eirin Støen (f.1974) er utdannet kunstner fra SHKS/Kunsthøgskolen i Oslo. Hun er også kurator, og var blant annet med på å etablere og å drive det kunstnerstyrte visningstedet Rekord i Oslo (2006-2011). Selv beskriver hun sin praksis som en krysning mellom kunstner, kurator og produsent.

Les tekstversjonen av podkastepisoden som PDF her. Lenken åpner i ny fane.

Episode 2: Sigve Knutson

Nic Waal-instituttet i Oslo er et sted foreldre og barn kommer i de mest sårbare situasjoner. Kunstneren Sigve Knutson fikk i oppdrag å lage et verk som møter dem som kommer dit. Hvordan tenker en kunstner når man lager kunst for et slikt sted?

Kunstverket Aluminium Sculpture no. 3 står utenfor inngangspartiet til Nic Waals institutt.

Sigve Knutson (f.1991) er utdannet ved Arkitekthøgskolen og i Oslo og fra Designakademiet i Eindhoven i Nederland. Karakteristisk for arbeidene hans er at de befinner seg et sted mellom design, kunst og arkitektur og har tydelige spor etter hvordan de er blitt laget.

Les tekstversjonen av podkastepisoden som PDF her. Lenken åpner i ny fane.

Sigve Knutson, Aluminium Sculpture no. 3 (2023). Foto: Werner Zellien

Episode 1: Marit Tingleff

Øvelse med kinesisk pensel I (2007) er et stort keramisk verk som befinner seg i regjeringens representasjonsanlegg i Oslo. I denne episoden forteller kunstner Marit Tingleff om sine første møter med store keramiske arbeider, hva tittelen betyr og om forholdet til leire.

Marit Tingleff (f.1954) er utdannet ved Bergen kunsthåndverksskole, og bor og jobber på Hønefoss med eget verksted. Hun er professor og fagområdeansvarleg for keramikk ved Kunsthøgskolen i Oslo.

Tingleff fikk internasjonalt gjennombrudd på utstillingen Scandinavian Craft Today i Japan og USA i 1987–1988, og har deltatt på en lang rekke utstillinger både i Norge og inenternasjonalt. Arbeidene hennes er kjøpt inn av blant andre Nasjonalmuseet, KODE Bergen, Nordenfjeldske kunstindustrimuseum i Trondheim, Designmuseum i København og Victoria & Albert Museum i London. Hun er særlig anerkjent for sine store keramiske fat, der hun kunstnerisk beveger seg på grensen av hva som er teknisk og materialmessig mulig.

Les tekstversjonen av podkasten som PDF her. Lenken åpner i ny fane.

Marit Tingleff, Øvelse med kinesisk pensel 1 (2007). Foto: Jiri Havran