Trollstasjonen ble satt opp av den norske Antarktisekspedisjonen i 1980–1990. Den ligger på det antarktiske fastlandet, 300 kilometer fra kysten og havet, omgitt kun av fjell, stein, is, snø og himmel. Folk og utstyr fraktes til stasjonen med kystvaktskip og beltevogner. Troll er en av Norges viktigste forskningsstasjoner utenfor Norge, med stor kompetanse på klima- og miljøspørsmål og nedlasting av satellittdata.
Å lage kunst til stasjonen var en utfordring, både fordi lokalene er små og det er trangt om plassen, og fordi det er begrenset hvor mye man kan frakte dit. De tre kunstnerne som fikk oppdraget var på hvert sitt vis inspirert av stasjonens geografiske plassering og arbeidet som utføres der, og har brukt historisk materiale, fotografier og brev i arbeidene sine.
Arvid Sveens fotografier viser fire ulike horisonter. Sveen bruker utdrag fra observasjoner, rapporter og andre tekster i bilder hvor han har innarbeidet håndskrifter fra ulike norske ekspedisjoner i Antarktis.
I Jenny Rydhagens prosjekt har hun samlet sitater fra fem av de tidligste oppdagernes egne beskrivelser av det storslagne landskapet i Antarktis. Tekstene beskriver et landskap av monumentale dimensjoner, og de er satt sammen med bilder av gjenstander, ofte fotografert fra nært hold. Gjenstandene gjengis med farger og teksturer som skaper assosiasjoner til snø, is eller sjø.
Jenny Marie Johnsen arbeider med utgangspunkt i naturen og i grenselandet mellom maleri og fotografi. Hun bearbeider fotografier digitalt, ofte med tilhørende video. Samtidig som hun prøver å beholde det fotografiske materialets referanse til naturen, bringer verkene hennes fram maleriske kvaliteter. I bildene bearbeider hun snitt av havis som er fotografert i polarisert lys.