Kunstnerne fra sesong 1 sammen med Kåre Magnus Bergh i studio. Fra venstre (øverst): Marianne Heier, Steinar Laumann og Åsne Kummeneje Mellem. Fra venstre (nederst): Steinar Haga Kristensen, Liv Bugge og Marthe Elise Stramrud.
Aktuelt

KOROs kunstpodkast VerkSted sesong 1

I VerkSted prater kunstnere om sine prosjekter som er støttet av eller produsert av KORO. Podkasten viser hvor utrolig variert kunst kan være – alt fra store veggmalerier til gåturer med ei ku. Målet er å nå bredt.
 

Steinar Laumanns 80 dager lange gåtur med kua Grålin og kalven hennes er bare ett av kunstverkene i VerkSted. Vi får også høre Steinar Haga Kristiansen fortelle hvorfor veggmaleriet hans i Oslo rådhus er skjult. Dessuten tar Liv Bugge oss med på innsiden av Eidsberg og Ullersmo fengsel gjennom verket To accept theirs, to make it mine, to wish it for myself fra 2018.

Episode 1 – Marianne Heier

Midt i kontorlandskapet på Skatteetaten i Hammerfest står det en stor, knallrød, bonderomantisk hyttevegg, signert kunstner Marianne Heier. Hvordan havnet den der? Og hvorfor? 

Marianne Heier (f. 1969) bor og arbeider i Oslo. Hun er utdannet ved Accademia di Belle Arti di Brera i Milano (1992–97), og er tidligere stipendiat i kunstnerisk utviklingsarbeid ved Kunsthøgskolen i Oslo, avdeling Kunstakademiet (2007–2013). Hun arbeider med skulptur, performance og installasjon, med et utpreget politisk og institusjonskritisk innhold.  Heiers kunst tar gjerne form av intervensjoner i sosiale og institusjonelle rom.

Prosjektene Marianne og Kåre Magnus snakker om i episoden er Waldgänger (2009) hos Skatteetaten i Hammerfest, produsert gjennom kunstordningen LES (utvalgsmedlemmer: Elisabeth Tetens Jahn, Katrine Giæver, Anders Tomren og Annette Kierulf) og ACT (2019) til Domus Juridica, kuratert av Elisabeth Byre og Harald Fenn. 

Episode 2 – Steinar Laumann

En sommer gikk kunster Steinar Laumann tur på Vestlandet i 80 dager i strekk. Men han var ikke alene. Med seg hadde han en ku og kalven hennes, og de sov, spiste og gikk sammen dag etter dag. Hva var det som brakte ham ut på denne ferden og hvordan er det å bli så godt kjent med kyr?  

Steinar Laumann (f. 1973) er kunstner, tømrer, fjell- & brefører, og har gått 3 ganger over Grønlandsisen. Han er utdannet ved Kunsthøgskolen i Oslo. I sin kunst jobber han med å forstå relasjonen mellom Veien, Stedet og Oss. Hver for seg, og satt opp mot hverandre.

På en egen nettside kunne – og kan – publikum lese om prosjektet, høre lydopptak gjort med kuas mikrofonhalsbånd og følge ruta de gikk. Boka om turen, «Jeg går en tur med kua» kom høsten 2021 på Favn Forlag.

Prosjektet til Laumann fikk støtte gjennom KOROs tidligere URO-ordning, som nå er videreført i LOK-ordningen.

I episode 3 får vi høre Åsne fortelle om kunstverket I never learnt my mother tounge et 35 meter langt ullstoff, i utstrekning er det like høyt som en 6-etasjers bygning! Teknikken Åsne har brukt i verket, bygger på kvenske håndverkstradisjoner. Foto: Åsne Kummeneje Mellem 

Episode 3:
Åsne Kummeneje Mellem

I flere generasjoner ble kvenenes tradisjoner forsøkt utryddet av den norske stat. Nå skal Åsne Kummeneje Mellem være med og utsmykke Statens Hus i Finnmark med kunst inspirert av Käsityö – kvenenes tradisjonshåndverk. Hvordan nøster hun opp igjen sitt folks brutte tradisjoner?  

Åsne Kummeneje Mellem (f. 1995) er en kvensk billedkunstner og fotograf, bosatt i Tromsø. Kummeneje Mellem er utdannet ved Kunstakademiet i Tromsø, Kunsthøgskolen i Oslo og Oslo Fotokunstskole. Hennes praksis retter seg målrettet mot å utforske den kvenske kulturen både i et tradisjonelt perspektiv og i samtiden, og hun er en av initiativtakerne bak Kvääni Taiteilijat – Kvensk Kunstnerforbund.

Episode 4: Steinar Haga Kristensen

I et av de høye tårnene i Oslo rådhus henger det en godt skjult hemmelighet. Bak en hvitmalt vegg henger det nemlig et gigantisk veggmaleri, malt av kunstner Steinar Haga Kristensen. Hva gjør det med en kunstner å lage et så monumentalt kunstverk som så skal forsvinne? 

Steinar Haga Kristensen (f.1980) har en allsidig kunstnerisk praksis. Han har blant annet arbeidet med maleri på lerret og mur, større installasjoner, video, performance og skulptur. Han refererer ofte til både kunsthistorien og samtiden i sine mangetydige kunstverk. I 2021 mottok Haga Kristensen Lorck Schive Kunstpris.

I denne episoden får vi høre om Haga Kristensens 100 kvadratmeter store konsensusbilde i rådhuset, men også om det 16 meter lange veggmaleriet Et samfunnsornament til Domus Juridica i Oslo, kuratert av Elisabeth Byre og Harald Fenn. Begge kunstverkene er utført i fresco, en tidkrevende teknikk der pigmentene preges inn i murveggen. 

Episode 5: Liv Bugge

I en luftegård på Eidsberg fengsel står det to innsatte og lener seg inn til en varm vegg, satt opp av kunstner Liv Bugge. Hva gjør denne veggen der og hvordan går Bugge frem for å finne kunstverk på innsiden av norske fengsler? 

Liv Bugge (f. 1974 i Oslo) bor og arbeider i Oslo. Hun er kjent for sine film- og fotoarbeider, skulpturer og offentlige kunstprosjekter. Hun er utdannet ved Kunstakademiet i Oslo og HISK (Higher Institute for Fine Art) i Belgia, og avla en PHD ved Kunstakademiet i Oslo i 2019. I dag er hun førsteamanuensis i skulptur og installasjon ved KHiO.

Bugges kunstneriske praksis kretser rundt problemstillinger knyttet til maktrelasjoner og menneskelige, individualiserte uttrykk.

I denne episoden får vi høre om kunstprosjektet To accept theirs, to make it mine, to wish it for myself (2018). Prosjektet fant sted i Ullersmo og Eidsberg fengsel, der Bugge og de innsatte gikk på jakt etter fysiske spor eller avtrykk etter menneskelig aktivitet inne i fengselet. Det kunne være innrissing i en bordplate, et hull i en vegg eller skriblerier og tegninger. Disse tok de avstøpninger av som siden ble støpt i bronse og montert tilbake på opprinnelsesstedet. Prosjektet er produsert av KORO, kuratert av Elin Maria Olaussen og Karen Christine Tandberg, og prosjektansvarlig er Nora Ceciliedatter Nerdrum.

Sesongens siste episode av podkasten VerkSted handler om et prosjekt som nesten ikke har begynt, men ideen er så god at den måtte med i podcasten likevel: Hele Oslo pisser.  Kunstner Marthe Elise Stramrud og programleder Kåre Magnus Bergh i en pause under innspillingen. Bilder til høyre viser et av Stramruds tidligere prosjekter, skulpturene Friminutt (2020) på Årvoll skole. Foto: Miriam Ofsdal Berg og Tove Sivertsen/Oslo kommunes kunstsamling.

Episode 6: Marthe Elise Stramrud

Alle mennesker tisser. Likevel er det fascinerende vanskelig å få gått på do i det offentlige rom, spesielt for de som må sitte og tisse. Hvorfor er det egentlig ikke noen pissoarer for dem der ute? 

Kunstner Marthe Elise Stramrud (f.1984) bor og arbeider i Oslo. Hun arbeider i grenseland av keramikkens muligheter, i sterke farger med et nesten naivistisk uttrykk. Hun er utdannet ved Kunstakademiet i Oslo og Kunsthøgskolen i Bergen. Stramrud har tidligere jobbet med fotografi, det synes i hennes keramiske arbeider. Det oppstår dialog mellom flate og dybde, mellom to- og tre dimensjoner, mellom bilde og objekt.  I 2021 ga hun ut boken «Keramisk faktaopplysning» som inneholder hennes egen refortolkning av Tangen-samlingens blinde flekker og presenterer en alternativ samling med 76 kvinnelige kunstnere, en faktaopplysning skrevet ut i keramikk.

I sesongens siste episode av podkasten VerkSted får du høre om et prosjekt som knapt har begynt, men ideen er så god at den måtte med i podcasten likevel: Hele Oslo pisser. Kunstner Marthe Elise Stamrud vil utforme kvinnelige pissoirer og plassere dem ut strategiske steder i byen. Prosjektet er et samarbeid mellom Stramrud og plankontoret Nomad. Gjennom dybdeintervjuer og undersøkelser av byens vegger, hjørner og smug skal kunstprosjektet trekke frem tabuer og synliggjøre debatten knyttet til inkluderende byrom for alle kjønn. Prosjektet mottok midler gjennom KOROs Lokalsamfunnsordning i 2021.