Skisseforslag til nytt minnested etter 22. juli, Kjetil Trædal Thorsen og Jorunn Sannes: Trædal Thorsen og Sannes i Snøhetta tar utgangspunkt i to skålformasjoner med et vannspeil rundt i sitt forslag. Den ene skålen er tenkt som et felles uterom med 77 sitteplasser; den andre vrenges opp ned og blir til et hvelv over inngangen til 22. juli-senteret. De to skålene er avhengige av vridningen mellom seg for å stå støtt, og blir et bilde på demokratiet som vårt felles overbygg. © Kjetil Trædal Thorsen og Jorunn Sannes / KORO

Kjetil Trædal Thorsen og Jorunn Sannes

Vårt forslag er et sted å minnes det tragiske, håp, samhold og styrke. Det kan assosieres med kampen mellom det gode og det onde, motsetninger som utfordrer oss.  

Minnestedet består av to like sfæriske former, der den ene er vrengt opp ned og danner et skråstilt og beskyttende hvelv over inngangen til 22. juli-senteret. Den andre er en åpen skål mot himmelen og et felles omsluttende uterom for besøkende, der 77 av sitteplassene er skulpturert og fremhevet.  

Motsetningene som de to formene danner, er knyttet sammen gjennom en invertert bevegelse som i et evighetstegn. 

– Kjetil Trædal Thorsen og Jorunn Sannes

Skisseforslag til nytt minnested etter 22. juli, Kjetil Trædal Thorsen og Jorunn Sannes. © Kjetil Trædal Thorsen og Jorunn Sannes / KORO

Kjetil Trædal Thorsen og Jorunn Sannes

Kjetil T. Thorsen (født 1958, Haugesund) er utdannet sivilarkitekt fra Graz tekniske universitet. I 1989 var Kjetil med på å grunnlegge det tverrfaglige arkitektkontoret Snøhetta, kjent for å ha tegnet noen av verdens mest bemerkelsesverdige offentlige og kulturelle bygninger, inkludert det nye biblioteket i Alexandria, den Norske Opera i Oslo og Paviljongen for det nasjonale 11. september-minnesmerket i New York.

Helt fra starten av sin karriere har Snøhetta integrert omfattende samarbeid med kunstnere i sine bygninger. Blant disse kunstnerne er Jorunn Sannes (født 1960, Haugesund), som er utdannet innen tekstil fra Statens håndverks- og kunstindustriskole i Oslo, samt billedkunst fra Rufino Tamayo Institute i Mexico. Hun er kjent for å skape store offentlige kunstverk på ulike typer bygninger og har vært med å skape uttrykket og innholdet til biblioteket i Alexandria sin fasade, samt den kunstneriske bearbeidelsen av operataket i Oslo.