Máret Ánne Sara: Olmmožin eatnamis – to be human on earth (2025). © Máret Ánne Sara / BONO
Aktuelt

Máret Ánne Sara med KORO-støttet verk på Festspillene i Nord-Norge

Filosofi, sannhet og litt humor – det tenker festivalkunstner Máret Ánne Sara på i disse dager. Som et sideprosjekt til utstillingen «Háhčešeatni doali dádjadit» på Støperiet i Harstad, har hun noe mer å tilby; en fargerik manual, inspirert av sikkerhetsmanualene på fly, tilgjengelig rundt omkring i byen.

Les samisk tekst lenger ned på siden. Geahča sámegiela teavstta vuolábealde.

Årets festivalkunstner, Máret Ánne Sara fra Guovdageaidnu, har en stor utstilling på Støperet i Harstad under Festspillene i Nord-Norge (21.–28. juni). Utstillingen «Háhčešeatni doali dádjadit» er basert på hva kunstneren har tenkt på de siste årene; filosofiske, alvorlige og dype temaer som utforskes gjennom kunsten. Men som et sideprosjekt har Máret Ánne noe mer å tilby; en fargerik manual, som finnes ulike steder over hele byen. Verket Olmmožin eatnamis – to be human on earth (2025) er inspirert av nødmanualer som du finner på fly, og er utviklet og produsert i samarbeid med KORO.

Máret Ánne Sara er festivalutstiller i Harstad.
Foto: Knut Åserud

– Harstad-utstillingen er min egen personlige utredning av mine indre verdier og mitt ytre liv. Jeg har kalt det eksistensiell spagat, forteller Sara i en pressemelding fra Dáiddadállu, et samisk kunstnernettverk med base i Guovdageaidnu som ble etablert av Sara og koreograf og filmskaper Elle Sofe Sara i 2014.

– Den samiske filosofien er formgitt av mine verdier og ideer, men det ytre liv er som et sammensurium og fanget opp i motstridende verdier og skikker. Háhčešeatnis tråkkede vei virket som en bra illustrasjon av den styrte og utviklede retning som nesten hele den vestlige verden er fanget opp. Til tross for de dyrebare og viktige hjelpemidlene i livet vårt i dag, utfordrer de i det daglige mitt indre kompass. Jeg har undersøkt denne kontrasten, samtidig som jeg kaster meg inn i samisk filosofi og samiske verdier. Denne konflikten eller tematikken er på ingen måte knyttet til eller avgrenset til samisk liv og kultur, men er noe jeg vil utfordre enhver til å utforske i løpet av livet.

Máret Ánne Sara: Olmmožin eatnamis – to be human on earth (2025).

Det siste året har Sara utviklet et kunstprosjekt for offentlige rom i tett dialog med seniorkurator Drew Snyder i KORO. Prosjektet, som er en plakat inspirert av nødmanualer som du finner på fly, finnes rundt omkring i Harstad.

© Máret Ánne Sara / BONO

En fargerik manual

Du finner kanskje en manual mens du sitter på en kafé eller venter på en venn i en butikk. Du plukker den opp og ser at den ligner på noe som du har sett inne i et fly.
Men dette handler ikke om å evakuere eller å rette opp stolryggen. Det handler om å ta vare på naturen, og manualen heter Olmmožin eatnamis – to be human on earth.

– Det har alltid vært fascinerende for meg å tenke på hvordan nødmanualer for fly enkelt kan skape en rask og enstemmig forståelse av et visst korrekt logisk miljø i en nødsituasjon. Hvis vi sammenligner en så akutt situasjon med vår planetariske navigasjon, kan vi da forestille oss en slags universell enighet om alle strategier? Ting, tenk på verden og ditt eget århundre som menneske på nytt, forteller Sara.

Det er KORO i samarbeid med Dáiddadállu og Festspillene i Nord-Norge som har sørget for å tilgjengeliggjøre disse manualene rundt om i festivalbyen og ikke minst på en flyplass, der man er vant til å se slike manualer. Harstad/Narvik lufthavn Evenes har også takket ja til å ha disse manualene utplassert i sine lokaler, synlig for sine reisende.

Máret Ánne Sara: Olmmožin eatnamis – to be human on earth (2025). © Máret Ánne Sara / BONO

– Samiske spørsmål er ofte svært eksistensielle for oss, og derfor kjemper vi så intenst, med hele kroppen og sjelen. Men hvorfor kommer ikke sakene tydeligere fram? Hvorfor, etter så mange endeløse kamper, utredninger og konsultasjoner, forblir status quo alltid det samme mønsteret mellom dagens myndigheter og samenes grunnleggende mål og behov? Jeg har selv også slitt med mine egne usynlige spørsmål og kjente et sterkt behov for å spørre: hvorfor er det slik, og hva må endres?

– Enten det handler om forvaltning av land, reindrift eller vern og bruk av naturen, så har vi ofte å gjøre med en helt todelt rasjonalitet, og så lenge dette ikke blir forstått og anerkjent, kommer vi ingen vei – sakene endres ikke, og vi havner alltid tilbake til samme utgangspunkt.

– Gjennom mitt kunstneriske arbeid de siste ti årene har jeg tydelig sett hvordan mye av den samiske immaterielle arven har lidd under langvarig og systematisk fornorsking og, i nyere tid, en industriell kommersialisering som har tatt over. Samisk filosofi, etikk, åndelighet og det tradisjonelle tanke- og forståelsesmønsteret som følger med, har blitt så hardt undertrykt at det nesten er blitt usynlig – en skjult arv, gjemt bort i fortellinger, joiker, dikt, bilder, håndverk og hverdagslige praksiser.

Máret Ánne Sara: Olmmožin eatnamis – to be human on earth (2025). © Máret Ánne Sara / BONO

– Men selv om det har vært undertrykt og marginalisert, så er denne kunnskapen fortsatt en av verdens mest relevante økofilosofiske arvetradisjoner – den lever fortsatt. Vi bærer det fortsatt med våre egne hender, sjeler, tanker og ferdigheter. Det har ikke alltid blitt forklart, men har blitt videreført generasjon etter generasjon. Men forstår vi det egentlig selv? Og hvordan kan vi gjenvinne kraften til å bruke vår egen verdensforståelse, filosofi og kunnskap på en måte som gjør den anerkjent og forstått igjen – som et utgangspunkt for videre diskusjon og fremtidig formgivning?

– Denne tredelte kunstutstillingen er en del av prosjektet om samisk immateriell autonomi, og passer svært godt med årets Festspill-tema, som nettopp er «common things made holy» – vanlige ting gjort hellige.

23. juni var det kunstnersamtale i utstillingen tll Máret Ánne Sara. Bidragsyterne var: Ragnheiður Skúladóttir, festivaldirektør, Drew Snyder, KORO, Máret Ánne Sara, festivalkunstner, Dine Arnannguaq Fenger Lynge, Dáiddadállu. Foto: Carl Johan Utsi

Liige fálaldat olbmuide – ivdnás manuála

Filosofiija, duohtavuohta ja veahá humor – dat lea sámi dáiddára jurdagiin dán áigge

Dán jagi festiváladáiddáris, Guovdageaidnulaččas Máret Ánne Saras, lea stuorra čájáhus mii rahppo Davvi-Norgga festivála čájáhusbáikkis Støperietas. «Háhčešeatni doali dádjadit» lea das namma, ja dáiddár lea huksen stuora imášlaš universa gos olbmot, jienat ja materialat nu go skuhterbealtat, duolljit ja rissit, gulahallet eskistensiella ja gamolaš dásis.

Máret Ánne Sara: Olmmožin eatnamis – to be human on earth (2025). © Máret Ánne Sara / BONO

«Harstad čajahus lea mu iežan persuvnnalaš guorahallan gaskkal mu siskkáldas árvvuid ja olgguldas eallima. Lean gohčodan dan eksistensiella spagahttan. Sámi filosofiija lea mu árvvuid ja jurdagiid hábmen, muhto olgguldas eallin lea dego sorron ja darvánan vuosttáldas árvvuide ja dábiide. Háhtešeatni doalli orui vuogas govvádus dan stivrejupmái ja ovdáneapmái masá olles oarjemáilbmi lea darvánan. Materialat dego skohter, dat oavnnjistit mu filosofalaš dásis go vuolggan siidii. Vaikko vel leatge divrras ja dehalaš veahkkeneavvut min otná eallimis, de dat beaivválaččat hástalit mu siskáldas kompassa. Mun lean dien vuostálasvuođa iskan, seammás go buokčalan sámi filosoiijai ja árvvuide. Dát vuostálasvuohta dahje tematihkka ii leat man ge ládje čadnon dahje ráddjejuvvon sámi eallimii ja kultuvrii, muhto juoga máid hástalan juohkehačča guorahallat iezas eallindoalis.» – Máret Ánne Sara.

Máret Ánne Sara: Olmmožin eatnamis – to be human on earth (2025). © Máret Ánne Sara / BONO

Liige fálaldat olbmuide – ivdnás manuála

Soaitá ahte gávnnat ivdnás manuála go kafeas leat čohkkáme, dahje go leat oahppása vuordime muhtun gávppis. Don válddát dan gihtii ja oainnát ahte dat orru dego juoga maid leat oaidnán girdis.

Muhto dás ii leat sáhka báhtareamis dahje stuolu njulgemis. Dás lea baicca sáhka das ahte váldit vára luonddus, ja dán lea ge Máret Ánne Sara ráhkadan. Son gohčoda dán manuála Olmmožon eatnamis – to be human on earth.

«Sámi giččut leat dávjá hui eksistensiella giččut midjiide, ja danne mii dáistalit nu garrasit, olles rupmašiin ja sieluin. Muhto manne áššit min ektui eai ovdán? Maŋŋel nu mearehis ollu dáistalemiid, dikkiid ja konsultašuvnnaid, manne lea status quo alo dat seamma muvraseaidni gaskkal dáčča eiseváldiid ja sápmelačča vuođđo áigumušain ja dárbbuin? Lean ieš maid goaridan iežan daiguin geažehis giččuiguin, ja mu lei bággu alddán jearrat; manne lea nu ja mii ferte rievdat? Leaš dál eanan hálddašeamis, boazoadoalu hálddašeamis dahje luonddu gáhttemis ja geavaheamis sáhka, de lea mis dávjá áibbas guovttelágan rašunalitehta, ja nu guhká go dat ii ipmirduvo ja dohkkehuvo, de digaštallan ii ovdán, áššit eai rievdda ja mii álo jorrat ruovttoluotta seamma vuolggasadjái. Iežan dáiddaguorahallamiid bokte maŋemus 10 jagis, oainnán čielgasit man ollu sámi immaterilla árbi lea gillán maŋŋel dan guhkes ja systemahtalaš dáruiduhttima, ja vel dan jođánis industriála nuppástuhttima mii dainna bođii giehtalaga. Sámi filosofija, etihkka, vuoiŋŋalašvuohta ja dat lunddolaš jurddašeapmi dahje rašunalitehta mii das čuovvu, lea nu garra bákkuin oaguhuvvon, ahte lea beanta čiegus, kodejuvvon árbin báhcán, čihkkojuvvon muitalusaide, luđiide, dábiide, diiddaide, duddjomii ja árgabeaivválaš daguide. Muhto vaikko lea oaguhuvvon ja gillán, de lea dat máhttu seammás nu mailmme beaktilis ekofilosofalaš árbi mii lea nu čađa jurddašuvvon ahte dat ain eallá. Mii ain guoddit dan iežamet gieđain, sieluin, jurdagiin ja máhtuin. Dat ii leat álo čilgejuvvon muhto fievrriduvvon buolvvas bulvii. Muhto ipmirdit go mii duođas ieža dan? Ja movt cegget válddi fas min iežamet máilmmeipmárdussii, filosofiijai ja máhttovuđđui nu ahte dat dás maŋos lea dohkkehuvvon ja ipmirduvvon vuolggasadji viidásit digaštallamiin ja boahtteáiggi hábmemis? Dát golmmaoasát dáiddaguorahallan lea ovttaládje Sámi immateriella autonomiija prošeakta ja heive ge hui vuohkkasit ahte Festspillenne fáddán lea juste fal ‘common things made holy’.»
– Máret Ánne Sara

KORO dat lea ovttas Dáiddadáluin ja Davvi-Norgga riemuin bargan dan ovdii ahte giehtagirji lea gávdnamis miehtá Háršták gávpoga festivála áigge. Dat galgá leat doppe gos olbmot leat, nu maiddái girdišilljus, gos mátkošteaddjit leat hárjánan oaidnit dákkár manuálaid.

Máret Ánne Sara: Olmmožin eatnamis – to be human on earth (2025). © Máret Ánne Sara / BONO