Nullmeridianens tilbakekomst

Maia Urstad

 

Om

Maia jobber i skjæringspunktet mellom lyd og visuell kunst, hovedsaklig med lydinstallasjoner og forestillinger. Inne i Kongsvinger festning i det lille kruttårnet har hun laget en lydkomposisjon som vekker til live festningsanleggets historie.

Utgangspunktet for er historien til festningens flaggstang. Denne var i over seksti år, fra 1779, nullmeridianen i Norge. En belyst messingplate fungerer som en visuell markør for den hjemvendte nullmeridianen. Lydene fra festningen blandes med lyder fra verden utenfor, som minaretsang i Ramallah, baropptak fra Marokko og fragmenter av en nyhetssending da Nord-Korea endret tidssonen sin med en halv time. Verket åpner for flere lag med assosiasjoner gjennom å sette sammen lyder fra den store verdenen utenfor med lyder som alltid har vært på festningen.

Et 15 minutters lydverk avspilles fra 8 høyttalere og består av lyder som alltid har vært til stede på festningen, som klokkeklang, tauet som klaprer mot flaggstangen, kanonsalutt, regn og vind. Messingplaten er vannlaserkuttet og polert. En spesiallaget benk til avspillingsteknologi i beiset furu og to spesiallaget sittebenker i beiset bjørk er plassert i rommet. Høyttalerrigg og teknikerskap er laget av inn- og ansatte ved Kongsvinger fengsel. Messingskiven ”svever” 28 mm over golv.

Detaljer

Datering

2016

Kunstner

Maia Urstad

Kategori

Lydinstallasjon

Teknikk og materiale

8-kanals audiospiller, 8 sub-høytalere, jernrør, lydkabler, messingplate som belyses med spotlight i taket

Mål


Varighet: 15min.

Reference

KORO.006956