Tittelen «hôtel» viser til et gjestehus som gir husrom til besøkende. Publikum er invitert til å klatre inn i betongskulpturen, som har utsikt mot Ofotfjorden og fjellandskapet Veggen. Skulpturen kan tolkes som et sakralt rom, men også som en abstrahert dyrefigur. Lydverket som går i loop inne i skulpturen, er skapt av lydkunstner og komponist Peder Simonsen. Det ble til ved at Simonsen spilte på de seks bronseskulpturene i «hôtel (del 3)» og bearbeidet opptakene, blant annet ved å spille dem av inne i betongskulpturen, for så igjen å bearbeide resultatet.
Kunstverket består av tre separate deler. «hotel (del 1)» er en betongskulptur plassert i parken foran Teorifløyen på campus, mens lydverket «hotel (del 2)» kan høres inni skulpturen. For å se verkets siste del – «hotel (del 3)» går man inn i Teorifløyens første etasje, der en serie bronseskulpturen befolker den svartmalte korridoren.
Sokkelen til «hôtel (del 1)» skifter for eksempel på uforutsigbart vis farge i regnet. Narvik har en lang historie med jernmalmindustri, og sokkelen er tilført jernstøv som kunstneren, med hjelp fra forskningsprosjektet Circulus ved UiT Narvik, har hentet fra støvsugerne til et gruveselskap. Lillatonen i betongen tilfører et gjenkjennelig lokalt element. Selve betongen i sokkelen er resirkulert og produsert av Circulus, og stammer fra en gammel kirke.