KOROs nye visuelle identitet
Denne våren ikler KORO seg en ny drakt.
Neue Design Studio har utviklet en ny logo og visuell identitet som tas i bruk fra og med 1. mai. Identiteten skal være KOROs felles visuelle stemme.
Fire designbyråer ble invitert inn til anbudskonkurransen høsten 2019. Oslobaserte Neue ble tildelt oppgaven. Byrået står blant annet bak designet av det nye norske passet, og har utviklet identitetsdesign for Dansens Hus og Oslo-Filharmonien. De står også bak designet av nettsidene for Vigeland-museet.
Ideen for den visuelle identiteten er å uttrykke rommene hvor man møter kunsten. Logoens form tegner et ordbilde unikt for KORO samtidig som konstruksjonen er et slags ikon for de fysiske rommene der kunsten befinner seg.
Lars Håvard Dahlstrøm, kreativ leder i Neue
Kunsten i fokus
– Vi ønsket oss en enhetlig og sterk profil som skulle være gjennomgripende i all vår kommunikasjon, samtidig som den skulle være beskjeden nok til å la kunstverkene spille hovedrollen. Med den nye visuelle identiteten er alle disse ønskene innfridd. Vi liker spesielt godt hvordan den nye identiteten konsekvent fremhever det enkle, sier kommunikasjonssjef Åsne Hjukse i KORO.
Forenklet historiefortelling
Kunsten skal være tilgjengelig for alle, men den skal ikke tekkes alle. Setningen, som er klippet ut av KOROs ferske strategi, ble til inspirasjon for designerne.
– Dette at kunsten skulle være tilgjengelig for alle, men ikke tekkes alle var et spenningsfelt vi ble inspirert av og som fikk betydning for løsningen. KORO skaper uventede og uanmeldte møter med mange former for kunstuttrykk, noe som er rett i kjernen på hva KORO skal bidra til, sier Dahlstrøm.
Underveis i arbeidet med å utvikle den visuelle identiteten, har det vært flere samarbeidsmøter og workshops mellom en arbeidsgruppe i KORO og Neue.
– Det var lærerikt, inspirerende og nødvendig å bruke tid sammen for å forstå utfordringer KORO møter i hverdagen og mulighetene dere brenner for. Innsikten gjorde det mulig å forenkle historiefortellingen om hva KORO står for, fornye det visuelle uttrykket og forsterke det unike med KORO, sier Dahlstrøm.
Ønsker du å laste ned logoen vår, eller skal du lage noe for oss og trenger tilgang til designmalen? Ta kontakt med seksjon for kommunikasjon og formidling.