Uansett hvor du befinner deg i Norges langstrakte land kan du risikere å snuble over et kunstverk som er støttet av eller produsert av KORO. I podkasten VerkSted får du høre historiene bak noen av disse kunstverkene, i følge med programleder Kåre Magnus Bergh. Her er programlederen i sitt eget atelier omkranset av initiativtakerne i KORO; Pernille Skar Nordby, Anna Katharina Haukeland og Åsne Hjukse. Foto: Niklas Hart.
Aktuelt

KORO lanserer podkast

I VerkSted prater kunstnere om sine prosjekter som er støttet av eller produsert av KORO. Podkasten viser hvor utrolig variert kunst kan være – alt fra store veggmalerier til gåturer med ei ku. Målet er å nå bredt.
 

Podkasten har premiere torsdag 17. mars. Første sesong består av seks episoder, som slippes én gang i uken fra og med lanseringsdatoen.

– KOROs formidlingsoppdrag handler om å gjøre kunst i offentlige rom allmenn, relevant og synlig, forteller Åsne Hjukse, kommunikasjonssjef i KORO. – Men når kunsten befinner seg utenfor museumsrommene, er den ikke alltid like lett å formidle. Mange verk befinner seg dessuten innendørs, bak sikkerhetssluser eller på kontorer. Håpet er at denne podkasten kan være en døråpner, slik at enda flere får gode kunstopplevelser.

Hjukse har laget VerkSted sammen med KORO-kollegaer Pernille Skar Nordby, kurator i seksjon for kommunikasjon og formidling, og Anna Katharina Haukeland, seniorrådgiver i kunstseksjonen.

– Kunst i offentlige rom kan være så mye, sier Skar Nordby. – Ofte tenker man at kunst skal henge på veggen, men den tanken må man legge fra seg når prosjektet består i å gå på tur med ei ku.

Steinar Laumanns 80 dager lange gåtur med kua Grålin og kalven hennes er bare ett av kunstverkene man får høre om i VerkSted. Man får også høre Steinar Haga Kristiansen fortelle hvorfor veggmaleriet hans i Oslo rådhus er skjult. Dessuten tar Liv Bugge lytterne med på innsiden av Eidsberg og Ullersmo fengsel gjennom verket To accept theirs, to make it mine, to wish it for myself fra 2018.


Podkasten VerkSted kan lastes ned lengre ned på siden her, eller i de kanalene du vanligvis lytter til podkaster, for eksempel på Spotify.

Hør teaseren her

– Det var hyggelig å bli spurt om å prate om det verket. Kunst i offentlige rom har et litt annet liv enn kunst i gallerier og museer. Det er mange verk der ute som står og virker hele tiden, som man ikke vet om. Det er fint at KORO tar den formidlingsrollen, sier Bugge.

Også kunstnerne Marianne Heier, Åsne Kummeneje Mellem og Marthe Elise Stramrud er med i første sesong av podkasten.

Kunstdiplomaten

Programleder er Kåre Magnus Bergh som de fleste kjenner fra lørdagsunderholdningen på NRK, som programleder for Stjernekamp og Melodi Grand Prix. Men han er også billedkunstner.

– Han er den perfekte programleder for VerkSted, med ett ben i kunstverdenen og ett utenfor, en slags kunstdiplomat, sier Skar Nordby.

For Bergh er det første gang kunstneren og programlederen går på jobb sammen:

– Jeg har ikke hatt ambisjoner om å promotere meg som kunstner gjennom de andre tingene jeg har gjort, de har ikke noe med hverandre å gjøre. Men jeg ser et behov for å snakke om kunst, å gjøre den tilgjengelig for folk. Hvis jeg kan bruke posisjonen min til det, så er det bra. Det er flere i den verdenen jeg vanligvis opererer i som kunne ha godt av å lese Morgenbladet, men det er mange i kunstverdenen som kunne ha godt av å lese VG òg, sier Bergh.

I første sesong møter du disse kunstnerne: Øverst til venstre: Marianne Heier, Steinar Laumann, Åsne Kummeneje Mellem, Steinar Haga Kristiansen, Liv Bugge og Marthe Elise Stramrud. Foto: Miriam Ofsdal Berg

Fra morgenkaffe til podkast

Spiren til podkasten ble sådd i 2020, i forbindelse med at KORO flyttet inn i nye lokaler i Victoria terrasse i Oslo sentrum. I et forsøk på å gi den nye inngangsdøren en lavere terskel fikk Haukeland en idé om å invitere til morgenkaffe. Hensikten var å skape en uformell arena hvor kunstfeltet og andre interesserte kunne samles til faglig utveksling.

Så kom pandemien. Og den planlagte morgenkaffen måtte få et annet format. Valget falt på podkast.

– Vi håper den kan vekke interesse og være en plattform for samtidskunsten, som kanskje kan virke fremmed for mange. Målet er å beholde fagligheten, men det skal ikke være elitært, sier Haukeland.

Det har vært viktig for KORO å bygge kompetanse internt, forteller hun. Sammen med Skar Nordby og Hjukse har hun deltatt i flere workshops, blant annet med Ragna Nordenborg, tidligere programleder for den prisbelønte NRK-podkasten Oppdatert, dramaturg Anne Gerd Grimsby Haarr fra Filt samt produksjonsselskapet Svarttrost.

VerkSted er produsert av Feelgood, som står bak noen av de mest populære underholdningskonseptene i landet.

– Vi skjønte at vi trengte hjelp av de beste. I jungelen av digital kunstformidling må vi levere kvalitet, sier Skar Nordby.

– Feelgood var positive fra dag èn. Hallvard Berby og Miriam Ofsdal Berg hjalp oss å få troen på prosjektet, skyter Haukeland inn.

Brukerne i sentrum

VerkSted er ikke bare KOROs første podkast, dette er også første gang KORO tar i bruk NABC-metoden. NABC står for need, approach, benefits og competition. Metoden er utviklet ved Stanford University i USA, og setter brukernes behov i sentrum. Den ble blant annet brukt av NRK i utviklingen av seersuksessen Skam, og Nasjonalmuseet benytter den aktivt i planleggingen av åpningsutstillingen i 2022.

– NABC-metoden handler om å spisse noe mot en spesifikk målgruppeperson. Alle valg – programleder, kunstnere, begrepsbruk, alt – tas med tanke på den personen. I kunstfeltet har metoden blitt litt latterliggjort fordi den er kommersiell. Men øvelsen gjør at du henvender deg likt i hver episode. Det er et ytterst bevisstgjørende arbeidsverktøy, forklarer Skar Nordby.

Andre sesong av VerkSted er allerede planlagt, og slippes høsten 2022.

I sesongens første episode treffer Kåre Magnus Marianne Heier. Foto: Anna Katharina Haukeland.

Episode 1 – Marianne Heier

Midt i kontorlandskapet på Skatteetaten i Hammerfest står det en stor, knallrød, bonderomantisk hyttevegg, signert kunstner Marianne Heier. Hvordan havnet den der? Og hvorfor? 

Marianne Heier (f. 1969) bor og arbeider i Oslo. Hun er utdannet ved Accademia di Belle Arti di Brera i Milano (1992–97), og er tidligere stipendiat i kunstnerisk utviklingsarbeid ved Kunsthøgskolen i Oslo, avdeling Kunstakademiet (2007–2013). Hun arbeider med skulptur, performance og installasjon, med et utpreget politisk og institusjonskritisk innhold.  Heiers kunst tar gjerne form av intervensjoner i sosiale og institusjonelle rom.

Prosjektene Marianne og Kåre Magnus snakker om i episoden er Waldgänger (2009) hos Skatteetaten i Hammerfest, produsert gjennom kunstordningen LES (utvalgsmedlemmer: Elisabeth Tetens Jahn, Katrine Giæver, Anders Tomren og Annette Kierulf) og ACT (2019) til Domus Juridica, kuratert av Elisabeth Byre og Harald Fenn. 

Last ned første episoden her:

I episode 2 av VerkSted er det en tur med ei ku og en kalv som er tema. Foto: Anna Katharina Haukeland.

Episode 2 – Steinar Laumann

En sommer gikk kunster Steinar Laumann tur på Vestlandet i 80 dager i strekk. Men han var ikke alene. Med seg hadde han en ku og kalven hennes, og de sov, spiste og gikk sammen dag etter dag. Hva var det som brakte ham ut på denne ferden og hvordan er det å bli så godt kjent med kyr?  

Steinar Laumann (f. 1973) er kunstner, tømrer, fjell- & brefører, og har gått 3 ganger over Grønlandsisen. Han er utdannet ved Kunsthøgskolen i Oslo. I sin kunst jobber han med å forstå relasjonen mellom Veien, Stedet og Oss. Hver for seg, og satt opp mot hverandre.

På en egen nettside kunne – og kan – publikum lese om prosjektet, høre lydopptak gjort med kuas mikrofonhalsbånd og følge ruta de gikk. Boka om turen, «Jeg går en tur med kua» kom høsten 2021 på Favn Forlag.

Prosjektet til Laumann fikk støtte gjennom KOROs tidligere URO-ordning, som nå er videreført i LOK-ordningen.

Last ned andre episode her:

I episode 3 får vi høre Åsne fortelle om kunstverket I never learnt my mother tounge et 35 meter langt ullstoff, i utstrekning er det like høyt som en 6-etasjers bygning! Teknikken Åsne har brukt i verket, bygger på kvenske håndverkstradisjoner. Foto: Åsne Kummeneje Mellem 

Episode 3:
Åsne Kummeneje Mellem

I flere generasjoner ble kvenenes tradisjoner forsøkt utryddet av den norske stat. Nå skal Åsne Kummeneje Mellem være med og utsmykke Statens Hus i Finnmark med kunst inspirert av Käsityö – kvenenes tradisjonshåndverk. Hvordan nøster hun opp igjen sitt folks brutte tradisjoner?  

Åsne Kummeneje Mellem (f. 1995) er en kvensk billedkunstner og fotograf, bosatt i Tromsø. Kummeneje Mellem er utdannet ved Kunstakademiet i Tromsø, Kunsthøgskolen i Oslo og Oslo Fotokunstskole. Hennes praksis retter seg målrettet mot å utforske den kvenske kulturen både i et tradisjonelt perspektiv og i samtiden, og hun er en av initiativtakerne bak Kvääni Taiteilijat – Kvensk Kunstnerforbund.

Last ned tredje episode her:

I episode 4 får vi høre Steinar Haga Kristensen fortelle om to monumentale veggmalerier. Et av dem er skjult bak en hvitmalt vegg i Oslo rådhus, det andre er oppe i dagen – nærmere bestemt i Domus Juridica på Tullinløkka i Oslo. Til venstre – programleder Kåre Magnus Bergh og Steinar Haga Kristensen. Til høyre – et detaljbilde av veggmaleriet Et samfunnsornament. Foto: Miriam Ofsdal Berg og KORO .

Episode 4: Steinar Haga Kristensen

I et av de høye tårnene i Oslo rådhus henger det en godt skjult hemmelighet. Bak en hvitmalt vegg henger det nemlig et gigantisk veggmaleri, malt av kunstner Steinar Haga Kristensen. Hva gjør det med en kunstner å lage et så monumentalt kunstverk som så skal forsvinne? 

Steinar Haga Kristensen (f.1980) har en allsidig kunstnerisk praksis. Han har blant annet arbeidet med maleri på lerret og mur, større installasjoner, video, performance og skulptur. Han refererer ofte til både kunsthistorien og samtiden i sine mangetydige kunstverk. I 2021 mottok Haga Kristensen Lorck Schive Kunstpris.

I denne episoden får vi høre om Haga Kristensens 100 kvadratmeter store konsensusbilde i rådhuset, men også om det 16 meter lange veggmaleriet Et samfunnsornament til Domus Juridica i Oslo, kuratert av Elisabeth Byre og Harald Fenn. Begge kunstverkene er utført i fresco, en tidkrevende teknikk der pigmentene preges inn i murveggen. 

Last ned fjerde episode her:

I episode 5 får vi blant annet høre Liv Bugge fortelle om hvorfor hun har satt opp to varmevegger i luftegården på Eidsberg fengsel. Veggene er en del av kunstprosjektet To accept theirs, to make it mine, to wish it for myself ved Ullersmo og Eidsberg fengsel. Til venstre – programleder Kåre Magnus Bergh og Liv Bugge. Til høyre – en av varmeveggene. Foto: Miriam Ofsdal Berg og Istvan Virag.

Episode 5: Liv Bugge

I en luftegård på Eidsberg fengsel står det to innsatte og lener seg inn til en varm vegg, satt opp av kunstner Liv Bugge. Hva gjør denne veggen der og hvordan går Bugge frem for å finne kunstverk på innsiden av norske fengsler? 

Liv Bugge (f. 1974 i Oslo) bor og arbeider i Oslo. Hun er kjent for sine film- og fotoarbeider, skulpturer og offentlige kunstprosjekter. Hun er utdannet ved Kunstakademiet i Oslo og HISK (Higher Institute for Fine Art) i Belgia, og avla en PHD ved Kunstakademiet i Oslo i 2019. I dag er hun førsteamanuensis i skulptur og installasjon ved KHiO.

Bugges kunstneriske praksis kretser rundt problemstillinger knyttet til maktrelasjoner og menneskelige, individualiserte uttrykk.

I denne episoden får vi høre om kunstprosjektet To accept theirs, to make it mine, to wish it for myself (2018). Prosjektet fant sted i Ullersmo og Eidsberg fengsel, der Bugge og de innsatte gikk på jakt etter fysiske spor eller avtrykk etter menneskelig aktivitet inne i fengselet. Det kunne være innrissing i en bordplate, et hull i en vegg eller skriblerier og tegninger. Disse tok de avstøpninger av som siden ble støpt i bronse og montert tilbake på opprinnelsesstedet. Prosjektet er produsert av KORO, kuratert av Elin Maria Olaussen og Karen Christine Tandberg, og prosjektansvarlig er Nora Ceciliedatter Nerdrum.

Last ned femte episode her:

Sesongens siste episode av podkasten VerkSted handler om et prosjekt som nesten ikke har begynt, men ideen er så god at den måtte med i podcasten likevel: Hele Oslo pisser.  Kunstner Marthe Elise Stramrud og programleder Kåre Magnus Bergh i en pause under innspillingen. Bilder til høyre viser et av Stramruds tidligere prosjekter, skulpturene Friminutt (2020) på Årvoll skole. Foto: Miriam Ofsdal Berg og Tove Sivertsen/Oslo kommunes kunstsamling.

Episode 6: Marthe Elise Stramrud

Alle mennesker tisser. Likevel er det fascinerende vanskelig å få gått på do i det offentlige rom, spesielt for de som må sitte og tisse. Hvorfor er det egentlig ikke noen pissoarer for dem der ute? 

Kunstner Marthe Elise Stramrud (f.1984) bor og arbeider i Oslo. Hun arbeider i grenseland av keramikkens muligheter, i sterke farger med et nesten naivistisk uttrykk. Hun er utdannet ved Kunstakademiet i Oslo og Kunsthøgskolen i Bergen. Stramrud har tidligere jobbet med fotografi, det synes i hennes keramiske arbeider. Det oppstår dialog mellom flate og dybde, mellom to- og tre dimensjoner, mellom bilde og objekt.  I 2021 ga hun ut boken «Keramisk faktaopplysning» som inneholder hennes egen refortolkning av Tangen-samlingens blinde flekker og presenterer en alternativ samling med 76 kvinnelige kunstnere, en faktaopplysning skrevet ut i keramikk.

I sesongens siste episode av podkasten VerkSted får du høre om et prosjekt som knapt har begynt, men ideen er så god at den måtte med i podcasten likevel: Hele Oslo pisser. Kunstner Marthe Elise Stamrud vil utforme kvinnelige pissoirer og plassere dem ut strategiske steder i byen. Prosjektet er et samarbeid mellom Stramrud og plankontoret Nomad. Gjennom dybdeintervjuer og undersøkelser av byens vegger, hjørner og smug skal kunstprosjektet trekke frem tabuer og synliggjøre debatten knyttet til inkluderende byrom for alle kjønn. Prosjektet mottok midler gjennom KOROs Lokalsamfunnsordning i 2021.

Last ned sjette episode her: