Jobber sammen for større ytringsrom
Masahat-festivalen for arabisk kunst og kultur tar i år til gatene. Gjennom LOK-ordningen bidrar KORO med både midler og produksjonsbistand.
Når Masahat finner sted 18.-22. september i Oslo, utforskes temaet Protest med fokus på Palestina og naboliggende land. Et rikt program hyller arabisk kultur, og inviterer publikum til å reflektere over demokrati og ytringsfrihet.
Til festivalen utvikles tre kunstprosjekter i offentlige rom, som mottar midler gjennom KOROs LOK-ordning. Helle Siljeholm og Ingri Fiksdal står bak Palestinian Hospitality – et mobilt lydverk laget i samarbeid med den palestinske kunstneren Samia Halaby, som nylig fikk sin soloutstilling ved Eskenazi Museum of Art ved Indiana University kansellert. Den syriske scenekunstneren Farah Azrak står bak sørgekarnevalet Song of Anemones, hvor sørgepraksiser brukes som protest og opprørsk handling mot undertrykkende kolonialistiske systemer. En serie videoer til støtte for Palestina skal også vises på bygninger rundt om i Oslo, produsert av egyptiske Islam Shabana og fransk-libanesiske Mira Adoumier.
I tillegg til økonomisk støtte til prosjektet, bidrar KORO med produksjons- og kuratorbistand, som blant annet innebærer programmeringen av et åpent seminar om kunst som protest på Kunstnernes hus i november.
– Uten støtte fra KORO er det ikke mulig for oss å lage et ambisiøst kunstprogram i offentlig rom, sier Rana Issa, kunstnerisk direktør i Masahat.
– I tillegg til å være et finansieringsorgan, skiller KORO seg ut i deres faglige støtte til kuratorer, hvor vi får dyktige samtalepartnere som er åpne til sinns og forankret i ytringsfrihet som en prinsipielt kunstnerisk verdi. Vi har opplevd samtalene med KORO som inspirerende, praktiske og sjenerøse, med stor respekt for vår uavhengighet som kunstnerisk aktør.
Se hele programmet til Masahat-festivalen
Praktisk og faglig støtte
LOK-ordningen skal stimulere til produksjon av kunstprosjekter i offentlige rom og bidra til faglig utvikling innen feltet lokalt, regionalt og nasjonalt.
Av de 290 søknadene som kom inn i 2024, søkte cirka én av fem om produksjonsbistand i tillegg til økonomisk støtte. KORO har gått inn med faglig og kuratorisk bistand i følgende prosjekter: Attraktive Arktis, en konferanse om kunst i byutvikling i Bodø, Martinka Bobrikovas tekstilinnstallasjon re-(t)exHile på Rådhuset i Oslo, og nevnte Masahat.
Se LOK-tildelingene for 2024
– Når noen ber om bistand til produksjon og kuratering, snakker vi med dem og finner ut av hva de har behov for og hva vi tenker at vi kan bidra med. Så finner vi en måte å jobbe sammen på, sier Truls Ramberg, kurator i KORO.
Sammen med seniorrådgiver og kurator Bo Krister Wallström har han ansvar for produksjonsbistand og rådgivning til kunstnere innenfor LOK.
Produksjonsstøtten kan innebære å knytte kontakt med aktuelle samarbeidspartnere, praktisk rådgiving, faglig dialog, bidra til synlighet og formidling til offentligheten samt planlegging og programmering av sidearrangementer.
– Å utvikle og produsere kunstprosjekter i offentlige rom er komplisert. Praktisk og kuratorisk er det mye å forholde seg til ettersom det foregår på steder hvor det skjer mye annet samtidig. Publikum er potensielt stort og mangfoldig, og det vil være mange variabler. Her kan vi bidra med erfaring, praktisk og faglig, sier Ramberg.
LOK-ordningen legger særlig vekt på å løfte frem kunstneriske ytringer, som bidrar til å utvikle den offentlige samtalen og som øker mangfoldet av kunstuttrykk og -produksjoner i offentlige rom.
– Masahat er et godt eksempel på et prosjekt som åpner for samtale om hvordan kunst i offentlige rom kan skape en alternativ arena for dialog i en konfliktsituasjon. Å koble prosjektet til KORO er også en måte å gi det en institusjonell kunstfaglig forankring på. Det bidrar til en ny kontekst, og er på den måten med på å bygge kunst i offentlige rom som et fagfelt.