Programmet for «Det ikke styrte» er klart
Det handler om kunst, uforutsigbarhet og formidling i 2019. Har du ikke anledning til å komme på seminaret, kan du følge strømmingen av det her.
For tiende året på rad arrangeres seminar om formidling av kunst. I år har Formidlingsseminaret 2019 tittelen: Det ikke styrte – om kunst, uforutsigbarhet og formidling, og er et samarbeid mellom KORO, Kunstnernes Hus, Kulturtanken og Nasjonalmuseet.
– Våre institusjoner har alle ulike formidlingssituasjoner, men oppdraget er det samme – å nå ut med kunst. Ved å slå kreftene sammen håper vi å oppnå en videre horisont for seminaret og å nå ut til enda flere, sier Per Odd Bakke, spesialrådgiver i Nasjonalmuseets avdeling for formidling og publikum.
Formidlingsseminaret samler formidlere, museums- og galleriledere, kuratorer, kunstnere og produsenter fra hele Norge. Årets seminar ser på prosjekter og kunstverk der formidling og verk er ett og det samme, eller ikke kan tenkes uavhengig av hverandre.
– Kunstfeltet utfordrer stadig seg selv og samtiden, og nye formidlingsformer utvikles på løpende bånd. Vi som sitter i institusjonene som forvalter store nasjonale oppdrag må åpne formidlingsflatene for den nye kunsten, men uten å slipe ned den potente uforutsigbarheten den bærer på, sier Kyrre Bjørkås, som er fagansvarlig for visuell kunst i Kulturtanken – Den kulturelle skolesekken Norge.
I løpet av seminarets to dager, vil man få møte internasjonale navn som Bob and Roberta Smith (UK), britisk kunstner, forfatter og musiker, kjent for sin «Campaigning Art. I 2015 stilte Bob og Roberta Smith til valg for Storbritannias parlament som «Independent Art Party Candidate», han skriver for The Guardian og har laget dokumentaren; Bob og Robertas excellent protest adventure for BBC4.
Vi får også besøk av tyske Rimini Protokoll / Daniel Wetzel (D), som er kjent for en særegen og innovativ type dokumentarteater, der vanlige folks ekspertise over egne liv og fagfelt spiller hovedrollen. Rimini Protokolls arbeider tar gjerne form som teater, hørespill, film eller installasjoner. På seminaret presenterer Wetzel prosjektet Bubble Jam, som hadde premiere i Athen i 2018, og som hentes til Den kulturelle skolesekken i Asker i 2020.
Det blir også en samtale med kunstnere som har skapt debatt i det offentlige rom; når formidlingen har forlatt verket – om kulturinstitusjonene og utøveres roller i formidling med Fadlabi (Kongolandsbyen), Hanan Benammar (Ways ogf seeing), Joar Nango (Hacking Objects of Desire).
– Vi ser i dag en økende tendens til normalisering av feilaktige fortellinger om kunstprosjekter i offentlige rom. Det skaper negative holdninger til kunsten, sier Bo Krister Wallström, seniorrådgiver i KOROs kunstseksjon. Han spør seg: Hvilket ansvar og hvilke formidlingsstrategier har kunstinstitusjonene ovenfor disse kunstnerne?
Andre navn på programmet er Kathryn Potts (Whitney Museum of American Art, NY), Sisters Academy (DK), Merete Jonvik & Hans Edward Hammonds (N), Jennie Bringaker (N), Oslo Kunsthall (N), Rachel Ara (Artist-in-recidence V&A, London), Kiyoshi Yamamoto (N), Sebastian Kjølaas & Siri Hjorth (N), Boel Christensen-Scheel (N), Hai Nguyen Dinh (N), Nicolas Gjefle (N), 1857 (N), med flere…
Forfatter, kritiker og kurator Bjørn Hatterud vil avslutte og oppsummere de to dagene.