
Åpning av nytt kunstprosjekt på Stortinget
En ny generasjon kunstnere inntar maktens korridorer med et felles utgangspunkt: Den materielle vendingen i samtidskunsten i dag.
Kunstnerne representer en yngre generasjon født på 1970- og 1980-tallet, som frem til nå ikke har vært representert i Stortingets kunstsamling.
Ida Ekblad (NO), Ane Graff (NO), Ann Cathrin November Høibo (NO), Aurora Passero (NO), Outi Pieski (Samisk/Finsk) og Goshka Macuga (PL) er sentrale navn som preger dagens kunstfelt, både nasjonalt og internasjonalt. Felles for dem alle er at de er jobber innenfor en samtidig tendens: Ny-materialisme.
– Kunstfeltets nylige vending mot det taktile, det stofflige og en ny interesse for materialitet i kunsten, erstatter en årelang dominans av den idébaserte kunsten, sier kurator Trude Schjelderup-Iversen i KORO. Hun har ledet arbeidet med kunstprosjektet på oppdrag fra Stortingets kunstutvalg.

Det er produsert tre nye verk for kunstprosjektet. Den polske kunstneren Goshka Macuga står bak ett av dem. Et vevet tekstil basert på en fotokollasj med billedmateriale blant annet hentet fra Stortingets arkiv. Arbeidet tematiserer forholdet mellom utvikling og natur, politikk og bærekraft. Aurora Passero og Ida Ekblad står bak de to andre nyproduksjonene, begge to utfordrer skillet mellom maleri og tekstil. Passeros verk er et 16 meter høyt håndfarget og flatvevd nylontekstil. Eklblad har utviklet sin eget materiale, plastisol, som sørger for tredimensjonalitet i maleriet.


Det er også kjøpt inn et tekstilarbeid fra Ann Cathrin November Høibo og tre verk fra Ane Graff. Sistnevnte er et såkalt tekstilmaleri der håndfarget silke blir drapert og festet til lerretet med søm. Fra Stortingets samling er det hentet inn et «kampskrift» fra Else Marie Jakobsen og fire tekstilmaleri fra den samisk-finske kunstneren Outi Pieski.
Stortingets samling gjenspeiler, som de fleste andre offentlige samlinger, en overvekt av menn. I dette prosjektet er det kun verk av kvinnelige kunstnere.
– At vi endte opp med seks kvinnelige kunstnere, var et resultat av utvelgelsesprosessen, ikke et kuratorisk utgangspunkt. Når det er sagt er det er en fin korrigering og ikke noe mindre enn en begivenhet at så mange sterke kvinnelige kunstnerskap har fått innpass, sier Schjelderup-Iversen.
Var dette nyttig?
Takk for din tilbakemelding!
Takk for din tilbakemelding!
Vi leser alle henvendelser, men kan dessverre ikke svare deg.