Kunsten å utvikle en by

25. og 26. april inviterer KORO, Oslo Kommune og aktører i Hovinbyen til konferanse. Tema: Kunst i offentlige rom og byutvikling.

Kan kunst være et middel til å bygge lokalsamfunnene nedenfra? I 2014 bygde Londonbaserte Assemble Studio installasjonen The Playing Field i hjertet av Southampton. Installasjonen, et temporært teater med 450 plasser, ble etablert i samarbeid med byens aktører innen teater film, musikk og dans, og skulle tiltrekke et nytt publikum. Krysningen av et tradisjonelt teater og en fotballstadion gjorde The Playing Field til et populært møtested i byen. Foto: Jim Stephenson

Hvordan kan samfunnet fornye seg ved å slippe til den uregjerlige kraften som kunsten representerer i by og stedsutviklingen? Hvordan unngå offentlig kunst som kunne vært «hvor-som-helst», men faktisk springer ut av krefter og ideer med røtter i stedet? Kan kunst være et middel til å bygge lokalsamfunnene nedenfra, men samtidig signalisere identitet og egenart mot omverden? Spørsmål som dette og flere vil drøftes når vi inviterer til konferanse i april.

Den fysiske rammen for eventet er Hovinbyen i Oslo, Norges største byutviklingsområde. Men konferansen belyser også kunst og utvikling av små og store lokalsamfunn andre steder i Norge.

– Hovinbyen er Oslos største byutviklingsområde, i grensen mellom indre og ytre by, med et potensial for inntil 100 000 nye innbyggere. Utviklingen vil strekke seg over mange tiår og vi tenker at kunsten og kunstnerne kan være viktige stemmer når vi skal forstå, drøfte og forme Hovinbyen framover, sier, Silje Hoftun – prosjektleder for Hovinbyen i Plan- og bygningsetaten i Oslo kommune.

Konferansen samler ledende internasjonale fagfolk og aktører, men også det norske fagmiljøet inkludert kulturplanleggere, planleggere, utviklere, kuratorer og kunstnere som jobber med disse spørsmålene her til lands.

–  Eventet er ment å gi oppdatert faglig påfyll, men også være en arena for nettverksbygging på tvers av fag og geografi, sier kurator Truls Ramberg i KORO. Programmet blir veldig spennende, med erfarne og dyktige kunstnere og byutviklere fra Frankrike, Tyskland og England, og veldig flinke og engasjerte folk fra ulike steder i Norge, der de jobber for å få ting til å skje her hjemme på berget.

Hvem er konferansen for?  

– Den retter seg mot alle som produserer kunstprosjekter i offentlige rom, inkludert kulturplanleggere, kunstnere, areal- og samfunnsplanleggere, arkitekter, politikere, kuratorer og folk som jobber innen eiendom og bygg, sier Ramberg.

Konferansen utforsker grenseflaten mellom kunst, planlegging og steds- og samfunnsutvikling og tar opp aktuelle spørsmål knyttet til hvordan kunst og kunstnere kan spille en rolle på bygning, nabolags, område og regionalt nivå.

KORO samarbeider med Oslo kommune om et program om kunst i offentlige rom og byutvikling i Hovinbyen som skal pågå fram til 2023. Det er Kulturetaten som holder i dette samarbeidet fra kommunens side og Mari Fredriksen Sundet i etaten har høye forventninger til samlingen.

– Håpet og målet vårt for denne konferansen er at vi skal finne inspirasjon og nye måter å jobbe på for å styrke kunstnerens rolle i by- og samfunnsutviklingen. Jeg ser særlig fram til å lære av de gode internasjonale eksemplene jeg vet kommer på konferansen, sier Fredriksen Sundet.

Oxer Eiendom er allerede en aktør i Hovinbyen. De har som visjon å skape et sentrum for kulturnæring i de historiske fabrikklokalene i Kabelgata. Eiendomsselskapet stiller lokaler til disposisjon for konferanser, og gleder seg selv til å delta.

– Forventninger til eventet at vi sammen kan stille spørsmål, finne noen svar og bli inspirerte av hverandre, så vi kan ta med oss et kulturelt faglig påfyll, et utvidet kontaktnett, noen nye ideer og fornyet energi til å jobbe videre med en tydelig kunststrategi i god byutvikling, sier Pettersen.

Produsent for konferansen er Fragment Oslo.

Dato: 25.-26. april 2019

Sted: Hovinbyen, Kabelgata 33, 0580 Oslo

Meld deg på her

Bekreftede foredragsholdere

Kendal Henry

Director, Percent for art, NYC Department of Cultural Affairs

Jean Blaise

CEO, Le Voyage à Nantes

Olivier Caro

Kulturplanlegger i Nantes

James Binning

Founding partner, Assemble Studio, London

Sans façon (Charles Blanc, Tristan Surtees)

Kunstkollektiv, Calgary/Glasgow

Anne Szefer Karlsen

Professor, Institutt for kunst, Kunsthøgskolen i Bergen

Katja Aßmann

Kurator, Grün Berlin

Jan Liesegang

Raumlabor-Berlin

Anne Beate Hovind

Byutvikler, Bjørvika utvikling

Nina Guzman Toft

Kunstkonsulent, Lier kommune

Del denne artikkelen