Øystein Strand anbefaler ikke en sammenslåing med Kulturdirektoratet på det nåværende tidspunkt. Foto: Niklas Hart.
Aktuelt

Anbefaler ikke sammenslåing av KORO og Kulturdirektoratet på nåværende tidspunkt

På oppdrag fra Kultur- og likestillingsdepartementet (KUD) har KOROs konstituerte direktør, Øystein Strand, gjennomført en utredning om virksomhetens fremtidige organisering. Utredningen, som ble oversendt departementet 13. februar, anbefaler at KORO fortsetter som selvstendig virksomhet.

Oppdraget kom fra KUD i august 2024, samtidig som Øystein Strand ble konstituert som direktør og fikk mandat til å utrede organiseringen av virksomheten. Bakgrunnen for utredningen er et ønske fra KUD om å styrke sine underliggende etater. Kravene til kvalitet i forvaltningen øker, og det stilles like høye krav til små som store virksomheter. KUD ba spesielt om en vurdering av en mulig sammenslåing med Kulturdirektoratet.

Høy faglig legitimitet

For å sikre et solid kunnskapsgrunnlag har Strand siden september 2024 hatt møter med 20 interessenter, inkludert statlige enheter, regionale aktører, oppdragsgivere og kunstnerorganisasjoner. Samtalepartnerne ble valgt basert på en interessentanalyse utført av KOROs tidligere direktør, Svein Bjørkås.

– Dette har vært en unik måte å bli kjent med KORO på, sier Strand. Jeg har blitt både imponert og inspirert av å sette meg inn i det viktige arbeidet KORO gjør. I samtalene har det kommet tydelig frem at KORO har en viktig posisjon i feltet, og både oppdragsgivere og kunstnere har stor tillit til virksomheten. KORO har over lang tid arbeidet for å heve statusen for kunst i offentlige rom og har stor faglig legitimitet hos både oppdragsgivere og kunstnere. Dette er det viktig å ivareta.

Selv om både KORO og Kulturdirektoratet arbeider med visuell kunst, har de ulike roller og kompetanser. KORO har ansvar for kunstproduksjon, formidling og samlingsforvaltning, mens Kulturdirektoratet primært forvalter ulike tilskuddsordninger. Flere av interessentene har uttrykt bekymring for at en sammenslåing ville kunne føre til tap av viktig kompetanse og fragmentering av fagmiljøet.

– De områdene som KUD trekker fram i mandatet – statlige forvaltningsoppgaver som krever særkompetanse innen juss, IT-sikkerhet og lignende – er helt klart oppgaver som kan være utfordrende å ivareta for en liten virksomhet. Det er viktig å redusere risiko og sårbarhet i den administrative forvaltningen av virksomheten. Jeg har derfor anbefalt at KORO deltar i KUDs arbeid for å finne gode modeller for administrative fellesfunksjoner.

Styrking av fagfeltet

– Da jeg startet arbeidet i fjor høst, tenkte jeg det var en no-brainer at en liten etat kunne dra nytte av å slås sammen med en stor, sier Strand. – Etter hvert som jeg opparbeidet meg et større kunnskapsgrunnlag, ble det imidlertid vanskelig å identifisere klare kunst- og kulturfaglige synergieffekter med en sammenslåing. Målet har heller aldri vært en sammenslåing i seg selv, men å styrke det visuelle kunstfeltets rammevilkår og posisjon i samfunnet og redusere risiko og sårbarhet i driften av virksomheten.

Mandatet ba også om en utredning av hvordan fagmiljøet innen kunst i offentlige rom kan styrkes, og hvordan prinsippet om armlengdes avstand best kan ivaretas.

– Uavhengig av organisering, kan det være hensiktsmessig å vurdere en egen lov om kunst i offentlige rom, sier Strand. – Det ville kunne sikre en formell forankring av prinsippet om armlengdes avstand. Den nye Kulturloven, som nå er på høring, vil også kunne ivareta dette behovet.

Arbeidet med utredningen har også avdekket et stort behov for å styrke kunstforvaltningen og oppfølging av samlingen. Etter snart femti år som statlig virksomhet, har KORO opparbeidet en betydelig samling som krever bedre ivaretakelse enn dagens ressurser tillater.

Ugunstig tidspunkt for omorganisering

Strand har i sin anbefaling lagt stor vekt på at tidspunktet for sammenslåing er ugunstig. KORO er inne i en arbeidsintensiv periode. Særlig er arbeidet med minnestedet etter 22. juli og kunstprosjektene i det nye regjeringskvartalet komplekse og viktige oppgaver som krever ekstraordinær arbeidsinnsats. En stor organisatorisk endringsprosess nå, vil kunne gå på bekostning av kvalitet og fremdrift i disse prosjektene.  

– Det er viktig for meg å understreke at vurderingene i utredningen gjelder nå, og at dette vil kunne endre seg, sier Strand. – Ved en eventuell ny vurdering bør man etter min mening også se på hvorvidt en større nærhet til museumsvirksomheter som for eksempel Nasjonalmuseet er bedre egnet til å styrke KOROs oppgaveløsning, ikke minst innen samlingsforvaltning.

Fakta om utredningen

Utredningen har blitt gjennomført i perioden 1.9.2024 til 12.2.25 av Øystein Strand.  

  • Utredningsinstruksen har blitt fulgt
  • Interessentanalysen som er lagt til grunn er utarbeidet av KOROs tidligere direktør Svein Bjørkås
  • Ledelse og tillitsvalgte i KORO har bidratt i utforming av samtaleguiden og utvalg av interessenter
  • Det er gjennomført samtaler med 20 ulike interessenter
  • Utredningen ble overlevert Kultur- og likestillingsdepartementet 13. februar

Interessenter

Oppdragsgivere og andre statlige enheter
Departementenes sikkerhet og serviceorganisasjon, Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet, Statsbygg, Forsvarsbygg, Utenriksdepartementet, Sametinget, Stortingets administrasjon og Universitetet i Oslo.


Oppdragstakere, kunstnere og kuratorer
Norske kunsthåndverkere, Norske billedkunstnere, Norske arkitekters landsforbund, Forbundet frie fotografer samt to selvstendige kunstkonsulenter som har oppdrag for KORO.


Regionale aktører
Arbeidsutvalget fylkesdirektørkollegiet kultur, representert med fylkeskommunene Vestland og Akershus. KS Storbynettverket kultur, representert med kommunene Fredrikstad, Bergen, Drammen, Stavanger, Tromsø, Kristiansand, Trondheim, Bodø, Oslo og Bærum.


Aktører i det visuelle kunstfeltet
Kulturetaten i Oslo, Kulturdirektoratet, Nasjonalmuseet, Kulturbyrået Mésen og Kunstsentrene i Norge (KIN) representert ved Kunstbanken senter for samtidskunst, Telemark kunstsenter og Oplandia senter for samtidskunst. Det er også gjennomført samtaler med en uavhengig kurator.