Skisseforslag til nytt minnested etter 22. juli, Raqs Media Collective: Monica Narula, Jeebesh Bagchi og Shuddhabrata Sengupta i Raqs Media Collective tar utgangspunkt i tid og bevegelse i sitt forslag til 12 skulpturelle klokker i ulike fugleformasjoner, hvor integrerte LED-skjermer kan vise endringer av vind og tidevann i sanntid. Minnestedet vil også inneholde en søyle i glass, som står som viseren i et solur med innriss av navnene på de 77 terrorofrene. © Raqs Media Collective; Jeebesh Bagchi, Monica Narula og Shuddhabrata Sengupta / KORO

Raqs Media Collective

How do you envision a memorial after a violent rupture of time constellations, embodied in each human being? The 22nd July memorial asks how to grieve, yet confront, that which wanted to make silent a lively society of many tongues.

Drawing on a clock fragment after the explosion, a child’s utterance to her survivor mother, the flight of birds, and an 18th century astronomical observatory in Delhi, we propose a time-oasis where we assemble, converse, mourn, reflect and wonder, with 12 bird-clocks poised between rest and ascent with time-telling wingspans, making porous forums with no centre or periphery.

We offer time itself as the material of the act of remembrance.

– Raqs Media Collective

Skisseforslag til nytt minnested etter 22. juli, Raqs Media Collective. © Raqs Media Collective; Jeebesh Bagchi, Monica Narula og Shuddhabrata Sengupta / KORO

Raqs Media Collective

Raqs Media Collective består av Jeebesh Bagchi, Monica Narula og Shuddhabrata Sengupta. Bagchi (født 1965), Narula (født 1969), og Sengupta (født 1968) studerte ved the city’s Mass Communications Research Centre på the Jamia Milia Islamia university, og formet Raqs Media Collective i 1992, etter avgangseksamen.

Raqs’ arbeider har blant annet blitt vist i separatutstillinger på The Charles Jencks House, (London), Kunstverein Braunschweig (Braunschweig), K21 (Dusseldorf), MUAC (Mexico City), PROA (Buenos Aires), Mathaf (Doha), The Whitworth (Manchester), the National Gallery Modern Art (New Delhi), The Isabella Stewart Gardner Museum (Boston), BALTIC Centre for Contemporary Art (Gateshead-Newcastle), Tate Britain (London), Asia Art Archive (Hong Kong) og Palais des Beaux Arts (Brussels).

Raqs har også stilt ut ved biennaler i Shanghai, Venizia, Kochi, Sharjah, Istanbul, Taipei, Liverpool, Sydney og Sao Paulo, samt Documenta 11 i Kassel. Verk av Raqs er inkludert i en rekke museer og kunstsamlinger. Raqs har laget og installert kunst i offentlig rom på en rekke ulike steder, som Goethe University (Frankfurt), the Yorkshire Sculpture Park (Yorkshire), Otu-Noko (Japan) og the Laumeiere Sculpture Park (Saint Louis, Missouri, USA).

Raqs har kuratert en rekke utstillinger, blant annet Hungry for Time, Academy of Fine Arts, Vienna (2022); Afterglow, Yokohama Triennale (2019-2020); In the Open or in Stealth at MACBA, Barcelona (2016); Why Not Ask Again, 11th Shanghai Biennale (2016-2017); INSERT2014, Delhi (2014); Sarai Reader 09: The Exhibition, Devi Art Foundation, Gurgaon, India (2012-2013) og Manifesta 7, European Biennial of Contemporary Art, Bolzano, Italy (2008).