I Carin Wessels tekstilteppe Birgits palett fra 2009, er fargene inspirert av inntrykkene fra en glassklar vintermorgen på kunstnerens atelier tett ved Akerselva. De rike variasjoner i teppets hvitfarger gir assosiasjoner til is og snø, ispedd blåtoner i vannoverflaten. Tekstilen er utført i ikat, en innfargningsteknikk utviklet i Asia og mye brukt i de nordiske landene. Her farges garnet sammenbundet slik at fargen blir ujevn og danner abstrakte mønstre når det veves ut. Kunstnerens mor Birgit Wessel var også tekstilkunstner. Tittelen viser til fargepaletten som moren brukte og de påsydde prøvene i lin er fra hennes skisser til utsmykkingen av Kongeskipet Norge. Med disse applikasjonene opprettes en direkte dialog med morens virke og tekstilteppet er fra datterens side en visuell oppsummering av morens enorme produksjon, og en anerkjennelse av hennes betydning som tekstildesigner. At tradisjoner både går i arv og fornyes kan ikke fremstilles mer konkret.