Annerledesåret 2020

Flexible Cosmos, Azar Alsharif. Fotograf: Werner Zellien

Året ingen
kunne
forutse

Nedstengning og pandemi. Hjemmekontor og digitale møter. Har vi i det hele tatt fått produsert noe i 2020? Å, jada.

Her kommer en smakebit fra noen av prosjektene vi fullførte i annerledesåret 2020.  


Hva er normalt og
hva er unormalt?

Hva skjer når våre forventninger til det normale blir brutt? Og hvordan møter vi egentlig annerledeshet?

I et år som var alt annet enn normalt, og som kanskje forsterket følelsen av annerledelsen i hver og en av oss, ga A K Dolvens Untuned Bell en stemme til de ustemte blant oss.

I forbindelse med milleniumsmarkeringen i Oslo ble denne klokken fjernet fra tårnet i Oslo rådhus fordi man da fant ut at den var ustemt. Kunstneren fant den 1,4 tonn tunge klokken stum på bakken og har brakt den tilbake til sitt gamle nabolag.

På bakken er det installert en pedal. Tråkker du på den, gir du lyd til klokken som i mange år har vært taus, ustemt og utstøtt.

Klokkens ustemthet registreres først i samspillet med de andre klokkene. Alene låter den klart og vakkert.

Holder vaieren? På kaia er spenningen er til å ta og føle på. Foto: Pål Bjarne Johansen

– Verket er interaktivt og inviterer til deltagelse, ytring og handling.

Kunstner A K Dolven

En ustemt klokke kom tilbake til sitt nabolag

Untuned
Bell

HvorHonnørbrygga
NårAugust 2020
KunstnerA K Dolven

Les mer om Untuned Bell her
Eller scroll videre for neste prosjekt


Foto: Pål Bjarne Johansen

Full lock down

Universiteter og høyskoler ble stengt. Studentene glimret med sitt fravær. Men når fremtidens lærere i Tromsø vender tilbake, kan de flytte inn i en splitter ny bygning. Og med den – et kunstprosjekt som formidler og synliggjør taus kunnskap fra nord.



Stor klode – Liten klode, Solveig Ovanger. Foto: Ingun A. Mæhlum

Fremtidens lærere får kunst som setter utdanningen i perspektiv

Nordnorsk lærdom

Hvor Institutt for lærerutdanning, Campus Tromsø
ÅpnetSeptember 2020
KunstnereTanya Busse
Bjørn Båsen
Lars Korff Lofthus
Alexander Rishaug
Gjert Rognli
Tegson
Mary Ailonieida Sombán Mari
Solveig Ovanger
el Nango
Niilas Helander

Les mer om prosjektet Nordnorsk lærdom her


På bildet: Arctic Cabinet, Chronicle X, Store Norske og veggmaleri, Bjørn Båsen, Lars Korff Lofthus, Tegson. Foto: Ingun A. Mæhlum

Muntlig overlevering av urfolkshistorie, gammel håndverkstradisjon og lokale, folkelige erfaringer synes i hele kunstprosjektet

André Gali og Bjørn Hatterud, kuratorer

Solveig Ovanger har laget skulpturer kledd med fiskeskinn, utført i en gammel teknikk opprinnelig brukt av Amurfolket fra Øst-Sibir, også kalt Fiskeskinnsfolket. De har tradisjonelt benyttet fiskeskinn i klær, dekor, bruksgjenstander og til religiøse ritualer. Skulpturene er bygget opp av rundt 3000 små fragmenter av skinn fra sei. Et møysommelig arbeid. Vil du vite mer? Les intervjuet med kunstneren her

Solveig Ovanger i arbeid med Stor Klode . Foto: Rob Barrett

Hendene søker etter bål,
steiner og kvister

Finner bare plastkrus, bord
og stål

Øynene søker etter fugler,
stjerner, vingeslag, skyer, sol,
det gylne lyset

Ser bare vegger,
innestengte konstruksjoner

Føttene søker etter mark, sand, jord, steiner, fjære å gå i, vidder å krysse

Finner bare den tykke asfalten over jordas pust, lunger og hjerte

Hjertet søker etter et forståelsens ord, et nikk,
en bekreftelse av tilhørighet

Møter bare harde, kalde øyne som aldri har sett

Fra diktsamlingen Leve blant reptiler, Mary Ailonieida Sombán Mari

Vil du høre lyden av Tromsø?

Foto: Alexander Rishaug.

Alexander Rishaugs kunstverk består av tre lydspor med dyre – og naturlyder fra tre ulike steder på Tromsøya.  Lyderkene er plassert ut tre forskjellige steder i trapperommet på høyskolen, men for de av oss som ikke befinner oss der, hør et utdrag av Tromsø Sonarium her

Lydverket Tromsø Sonarium er plassert i trapperommet på høyskolen. Foto: Ingun A. Mæhlum

Hvordan har vi det? Egentlig?

Nedstengning og isolasjon. Psykisk uhelse. På Alrek helseklynge i Bergen har de som mål å skape innovative helse- og omsorgsløsninger for hele mennesket.  

Kunstprosjektet ser på betydningen av å ivareta enkeltindividet i storsamfunnet, det undersøker sårbarhet, tilkortkommenhet og opplevelse av mangler, og samfunnets tendens til å lage systemer som ikke alle passer inn i. Blant annet.


Fra Sigmuns Skards performance Eg Treng. Foto: Bjarte Bjørkum

Om enkeltmenneskets sårbarhet, tilkortkommenhet og opplevelse av mangler. 

Alrek helseklynge

Hvor
Ferdig
Kunstnere
Alrek helseklynge i Bergen
Oktober 2020
Else Marie Hagen
Grethe Unstad
Amber Ablett
Sigmund Skar

Les mer om kunstprosjektene her


Plommetrærne på Alrek, Amber Ablett. Foto: Paul Johannessen

– Jeg vil danne et fellesskap for å ta vare på, høste og dele.

Kunstner Amber Ablett om sitt relasjonelle kunstprosjekt Plommetrærne på Alrek

– Finnes det noe sånt som et gjennomsnitt av fire personer?

Kunstner Else Marie Hagen


Bildene viser to verk fra Else Marie Hagens fotoserie Liste over adferd.

-Utgangspunktet for fotoene mine var et skjema som er utarbeidet for å fange opp adferdsavvik hos barn og ungdom.

Else Marie Hagen, kunstner

På ulikt vis stiller Sigmund Skards performancer spørsmål rundt hva det betyr å være menneske. Foto fra performancene henger i dag Alreks lokaler.

Foto: Bjarte Bjørkum

I verket Ombord benytter Skard et bord hvor åpningen for innleggsplatene fungerer som løsning til å bære bordet som én person. 

Foto: Bjarte Bjørkum

Skard beveger seg gjennom Alreks dører og korridorer, trapper og i heiser, og bruker kroppens betingelser og konstruksjon i samspill med bordet for å hele tiden forsøke å holde det i balanse.

Foto: Bjarte Bjørkum

Grethe Unstads monumentale veggarbeid 
Transparens har et taktilt og poetisk fargeuttrykk. Håndmalte fargeflater er blitt skannet, og omgjort til keramisk print i et rutesystem hvor fargene delvis overlapper hverandre. De 30 fargene som er brukt på fasaden, tar utgangspunkt i fargeskalaen en finner i naturen i lokalområdet. I tillegg til å være et majestetisk blikkfang viser dette mangfoldet til de mange prosjekter, oppgaver og perspektiver innenfor Alreks ulike fagområder.

Foto: Thor Brødreskift

– Det er med farger som med mennesker. Noen får fram det gode i deg, andre får deg til å slukne.

Kunstner Grethe Unstad