Sykehuset i Longyearbyen har tradisjonelt vært en serviceinstitusjon for gruvevirksomheten på Svalbard. Etter hvert har funksjonene blitt utvidet, tilpasset et stadig mer allsidig øysamfunn. Prosjektering av det nye bygget startet i september 1989, og i august 1991 var sykehuset innflyttingsklart.
På plassen foran hovedinngangen står Gruvearbeideren av Kristian Kvakland. Skulpturen viser en gruvearbeider i liggende borestilling i en lav strosse. Kvakland var opptatt av at verket skulle formidle et mest mulig korrekt bilde av gruvearbeidet, og han besøkte blant annet Gruve 7 i Longyearbyen og Svalbardmuseet, hvor en tidligere gruvearbeider demonstrerte ulike borestillinger.
Gruvearbeideren er laget i utskåret furu og Iddefjordsgranitt, og står på en to meter høy sokkel i laminert furu. Materialenes røffe uttrykk speiler omgivelsene og bærer sterkt preg av stedets lokale historie.
Inne i selve bygget har Ingunn Utsi latt seg inspirere av Svalbards geologiske og biologiske historie, fugleliv og landskap. Svalbardflørt I og II viser to blyanttegninger av polarmåser. Vegginstallasjonene Fjell i is og Tromsøværingan er utformet i utskåret og formbøyd plexiglass, Urtidssol er laget i furu, akrylmaling og bivoks, mens verket Svalbards sorte gull er utformet i furu, akrylmaling, bivoks, akrylglass og bladgull.
Utsi har også laget en sokkel til en utstoppet isbjørn i vestibylen. Sokkelen har form som et isflak, inngjerdet av vertikale lexanplater som illuderer is. Verket Isbjørnland er et direkte resultat av Utsis bevisste utgangspunkt i arkitekturen, som også speiles gjennom enkel farge- og materialbruk i de samlede verkene.
– Samtidig har jeg forholdt meg til utsmykkingen av uteområdet som er foretatt av Kristian Kvakland der mennesket og menneskets tilstedeværelse på Svalbard beskrives i skulpturell form. Dette i et forsøk på å danne en helhet, formmessig, arkitektonisk og innholdsmessig, uttalte Utsi i forbindelse med utarbeidelsen av kunstprosjektet.
Billedkunstner Kristian Kvakland (1927–2011) utdannet seg ved Statens håndverks- og kunstindustriskole og Statens Kunstakademi. Han var en allsidig kunstner som arbeidet i ulike materialer, ofte i kombinasjon med hverandre. Formspråket er figurativt, men med stor spennvidde i uttrykket. Han debuterte på Høstutstillingen i 1968 og var i 1976 norsk deltager under Veneziabiennalen. Gruvearbeideren ved Longyearbyens sykehus er et av flere av Kvaklands offentlige kunstverk.
Ingunn Utsi (f. 1948) er en samisk kunstner fra Repvåg i Finnmark, utdannet ved Kunstskolen i Trondheim. Utsi er i utgangspunktet tegner, men har utmerket seg med et sterkt materialbasert kunstnerskap med tredimensjonale former i plexiglass, tre, stein, fjær etc. Kunstnerskapet er forankret i samiske kunsthåndverkstradisjoner, og Utsi har hatt flere utstillinger i inn- og utland.