Fotografier av Rune Johansen (f. 1957, Bodø) og tekstilarbeid av Aurora Passero (f. 1984, Oslo) har vært i departementet siden 2021. I januar 2025 ble det supplert med malerier av Synnøve Persen (f. 1950, Porsángu/Porsanger), Sofie Berntsen (f. 1968, Oslo) og Tone Indrebø (f. 1954, Oslo).
Rune Johansen har i mange år markert seg med sine fotografiske skildringer av kystkulturen og naturen i Nord-Norge, og særlig fra Lofoten og Vesterålen. Med et eget blikk for det spesielle og folkelige kan motivene hans ses som minner over en særegen kultur. Motivene hos departementet viser Lofotveggen en vinterdag i Lofoten er vakrest fra Engeløya, og fremstår nærmest som et maleri der den storslagne naturen står i fokus. Det mørkeblå havet, den massive, hvite fjellveggen og den lyse vinterhimmelen fyller hele bildeflaten, mens i Mot storhavet. Hovden i Vesterålen er det kun en tynn stripe av sollys som vitner om horisontlinjen. Hav og himmel smelter sammen og blikket utover har ingen hindringer.
Synnøve Persens kunstnerskap som billedkunstner og forfatter og et sterkt politisk engasjement strekker seg tilbake fra 1970-tallets Altaaksjon og kampen for samiske rettigheter. Persen var med på å etablere det progressive og politisk radikale kunstnerkollektivet Mázejoavku/Masi-gruppen i 1978. Hun hadde også en sentral rolle i oppbyggingen av Sámi Dáiddaguovddáš / Samisk senter for samtidskunst og Sámi Dáiddačehpiid Searvi/Samisk kunstnerforbund. Maleriet Hole in the ice er et poetisk og abstrakt vintermotiv med farger gjenkjennelig fra Finnmarksvidda og Arktis.
I Sofie Berntsens abstrakte bilde Himmelfart I er det brukt en blanding av akryl og blyant, med tydelige penselstrøk og blyantstreker. Hun bruker kunst- og vitenskapsbøker som underlag for flere av sine verk, der bokomslag blir til lerret for olje- og pastellmalerier og farger og former forvandler innholdet til form.
Tekstilverket Untitled av Aurora Passero bringer både gjennom materialbruk og uttrykk assossiasjoner til glitrende hav. Passero vever i nylonmateriale, noe som skaper en blank overflate i materialet og gir en skimrende effekt. Gjennom mange år har hun i sine, ofte monumentale, tekstiler benyttet nylon, et slitesterkt industrielt materiale brukt i fiskeri og skipsfart.
De to sarte og nesten transparente motivene hos Tone Indrebø, INNE_ute 9 og Nesten maner frem minner om en disig sommerdag. Hun har benyttet seg av pastellpaletten i akrylmaling og både motiv og måten hun jobber med rom i bildeflaten åpner opp for mange tolkningsmuligheter. Indrebø maler ikke direkte det hun ser, men inntrykket hun sitter igjen med etter å ha opplevd noe.