Et av Lars Sandås’ små monumenter er nå plassert der Karl Johans gate møter Frederiksgate, like ved Nationaltheatret stasjon i Oslo sentrum. Foto: Shwan Dler Qaradaki.
Aktuelt

Lars Sandås’ monument på plass på Karl Johan

«Små monumenter» retter søkelyset mot det åpne rusmiljøets tilstedeværelse i Oslos byrom, ved å trekke frem tre steder dette miljøet har holdt til siden det oppstod på 1960-tallet.

Prosjektet omhandler det felles eide, det åpne rom. Det stiller spørsmål ved hvem som blir hedret og minnet, og hvem som blir glemt, ved å trekke frem en av de mindre eksponerte historiene om Oslo.

På Nisseberget i Slottsparken, et steinkast unna skulpturen, ble det omsatt og brukt ulovlige rusmidler fra midten av 1960-tallet til 1984, selv om miljøet i perioder måtte flytte seg på grunn av politiaksjoner. Den største av disse politiaksjonene skjedde natt til 1. mai 1978. Under aksjonen fikk rusmiljøet støtte fra det politiet kalte langt mer profesjonelle demonstranter, og det brøt ut regelrette opptøyer. Politiet gikk inn med tåregass og hester, og en politibil ble veltet. Demonstrasjonene fortsatte også neste dag.

Monumentet for Nisseberget skildrer politiets aksjon mot rusmiljøet på Nisseberget natt til 1. mai 1978. Foto: Shwan Dler Qaradaki.

Arbeidet handler om å omfordele synlighet. Gjennom å belyse de livene som er levd og tapt til rus i Oslos gater, er kunstnerens intensjon å bidra til en mer sannferdig fortelling om byen og dens befolkning.

Foto: Shwan Dler Qaradaki.

Små monumenter er en videreføring av Sandås’ kunstbok-prosjekt Narkoatlas – Oslo, som ble utgitt på eget forlag i 2016. Boken er illustrert med tresnitt og forteller historien til Oslos åpne rusmiljø, fra det oppstod i Slottsparken i 1966 og frem til i dag.

Skulpturen tenkt for Nisseberget tar utgangspunkt i opptøyene og er en miniatyr av Nisseberget fylt av menneskeskikkelser, politibiler og hester. Sandås’ detaljerte og møysommelige tresnitt er overført til en bronseskulptur, montert på en blokk av diabas. Foto: Shwan Dler Qaradaki.

De to andre skulpturene som utgjør prosjektet ble utplassert i 2019. Monumentet til «Eika» nederst på Grünerløkka tar form som en benk, og på «Plata» ved Oslo S i form av en steinsokkel. Skulpturen som nå er plassert på Karl Johan var tiltenkt en plassering inne i Slottsparken, men Slottet avslo søknaden om å plassere monumentet her. Skulpturen har stått utenfor Kunstnernes Hus like ved siden høsten 2019.

Lars Sandås (f. 1984) er billedkunstner fra Oslo, utdannet ved KHiO i 2009. Han arbeider med grafikk, tegning, maleri, skulptur og publikasjoner. I mye av sitt arbeid behandler han samfunnsnære og politiske temaer som utenforskap, fordeling, urettferdighet og vold.Små Monumenter er finansiert av KORO gjennom Lokalsamfunnsordningen (LOK).

Kunstner og kurator Eirin Støen har bistått Sandås i realiseringen av prosjektet.

Har du spørsmål om prosjektet, ta kontakt med kommunikasjonssjef Åsne Hjukse.

De tre stedene Lars Sandås har fremhevet i sitt prosjekt er markert i rødt: Eika ved Akerselva, Plata ved Oslo S og Nisseberget i Slottsparken. Skulpturen tenkt for Nisseberget har siden oktober 2019 fått lov til å stå utenfor Kunstnernes Hus. Nå får den ny plassering, et stenkast fra Nisseberget (markert med gult). De to andre monumentene er plassert på sine respektive steder; ved Eika på Grünerløkka i form av en benk og på Plata ved Oslo S i form av en steinsokkel.