I strategiplan 2014 – 2019 presenteres åtte strategier for hvordan KORO de neste fem årene skal arbeide for å lykkes i å øke interessen, bruken og verdsettingen av både enkeltverk, kunstprosjekter og hele samlingen av kunst i offentlige rom. Strategiene angir satsinger som hver for seg og sammen forventes å kunne gjøre oss så kompetente, relevante og effektive som mulighetene og utfordringene innenfor vårt arbeidsfelt avkrever oss at vi skal være. Strategiene kan sammenfattes som følger:
- KORO skal utvikle en kultur både internt og i samarbeidende nettverk som vektlegger høy kvalitet og relevans i kunsten og i gjennomføringen av kunstprosjektene.
- KORO skal kunne påta seg relevante oppdrag fra i prinsippet alle typer offentlige oppdragsgivere. For å yte god service overfor byggherrer og andre oppdragsgivere skal KORO utvikle et mer differensiert og situasjonstilpasset spekter av arbeidsmåter og metoder.
- KORO skal bidra til en mer offensiv holdning til kunst i offentlig rom i kommuner og fylkeskommuner og arbeide for styrking av relevant kunstfaglig kompetanse i regionene.
- KORO skal bidra aktivt til å utvikle kunst i offentlige rom som felt for kunnskapsdanning, kunnskapsformidling, refleksjon, kritikk og debatt.
- KORO skal stimulere til økt kunnskap om, og interesse for, den offentlige kunsten gjennom mer offensivt arbeid med informasjon og kunstformidling.
- KORO skal styrke forvaltningen av den offentlige kunsten og være en aktiv rådgiver i spørsmål om ivaretakelse av stedsspesifikk kunst.
- KORO skal være en god og profesjonell samarbeidspartner.
- KORO skal være en attraktiv arbeidsplass og en effektiv forvalter av statens ressurser.