Åpning: Små monumenter av Lars Sandås

Lars Sandås’s kunstprosjekt «Små monumenter» retter søkelyset mot det åpne rusmiljøets tilstedeværelse og historie i Oslos byrom. Prosjektet markeres med appeller på Kunstnernes Hus 11. oktober klokken 18.

Lars Sandås (f. 1984) er billedkunstner fra Oslo, utdannet ved KHIO i 2009. Han arbeider med grafikk, tegning, maleri, skulptur og publikasjoner. I sitt arbeid behandler han samfunnsmessige og politiske temaer som utenforskap, fordeling, urettferdighet og vold. Foto: Kim Sølve

Gjennom tre skulpturer løfter Sandås fram tre steder som har vært sentrale i historien om rusmiljøet i hovedstaden; Eika ved Akerselva, Plata ved Oslo S og Nisseberget i Slottsparken.

Det kongelige slott avslo søknaden om å sette opp ett av disse monumentene i Slottsparken. Det skulle minne om miljøet som i sin tid hadde tilhold der. Skulpturen som var ment for Nisseberget står derfor i eksil foran Kunstnernes Hus. De to andre monumentene er plassert på sine respektive steder; ved Eika på Grünerløkka, i form av en benk, og på Plata ved Oslo S, i form av en steinsokkel

Den som skriver historien eier den, heter det. «Små monumenter» trekker frem de mindre eksponerte historiene om Oslo. Slik handler arbeidet om å omfordele synlighet. Flere hundre mennesker dør av rus – årlig.

«Små monumenter» er finansiert av KORO (URO) og er en videreføring av Sandås’ Narkoatlas – Oslo (2016), en fortelling om Oslos åpne rusmiljø fra det oppstod i Slottsparken i 1966 og frem til i dag.

Ved Eika. Et av Lars Sandås' små monumenter vil bli å finne ved Akerselva, nærmere bestemt Eika. Eika er kallenavnet på et stort bøketre ved elva, og et område som har vært møtested for omsetting og bruk av rusmidler i lang tid. Tidlig på 80-tallet var dette tilholdsstedet for den såkalte Eika-gjengen, snifferne, en gruppe på omtrent 130 ungdommer. Monumentet Sandås har plassert her, er en benk bestående av betong, tre og bronse. Benken er en av benkene som Oslo kommune plasserte ut på 1970-tallet og som var en del av bybildet helt til 1990-tallet. En tekst om Eika-gjengen er skåret inn i rygglenet og planken er deretter støpt i bronse og montert tilbake på benken. Foto: Lars Sandås
Lars Sandås’ «Små monumenter» retter søkelyset mot det åpne rusmiljøets tilstedeværelse og historie i Oslos byrom.
I eksil. Skulpturen som var ment for Nisseberget vil stå i eksil foran Kunstnernes Hus, siden det kongelige slott ikke ønsket å ha den i Slottsparken. Motivet er en slags slagscene med utgangspunkt i den store politiaksjonen på Nisseberget natt til 1. mai 1978. Under aksjonen fikk rusmiljøet støtte fra det politiet kalte langt mer profesjonelle demonstranter, og det brøt ut regelrette opptøyer. Politiet gikk inn med tåregass og hester, og en politibil ble veltet. Størrelsen på figurene i bronse er ca. 3,5 cm høye. Selve skulpturen måler 75 x 75 x 60 cm og er av bronse og diabas. Foto: Lars Sandås
På plata. Oslos åpne rusmiljø oppholdt seg her fra 1998 til 2004. I denne perioden hadde Norge de høyeste overdosetallene i Europa, i forhold til befolkningstall. Foto: Lars Sandås

Fakta om arrangementet

  • • Dato: 11. oktober 2019
    • Klokkeslett: 18-19
    • Adresse: Kunstnernes Hus, Wergelandsveien 17
    • Arrangementet er et samarbeid mellom KORO og Kunstnernes Hus

    Program
    • Om prosjektet ved Bo Krister Wallström (KORO)
    • Appeller ved Arild Knutsen (Foreningen for Human Narkotikapolitikk), Mohamed Abdi (skribent og fast spaltist i Dagsavisen) og Ruben Steinum (Norske Billedkunstnere)

  • Lars Sandås (f. 1984) er billedkunstner fra Oslo, utdannet ved KHIO i 2009. Han arbeider med grafikk, tegning, maleri, skulptur og publikasjoner. I sitt arbeid behandler han samfunnsmessige og politiske temaer som utenforskap, fordeling, urettferdighet og vold.

    «Små monumenter» er finansiert av KORO (URO) og er en videreføring av Sandås’ Narkoatlas – Oslo (2016), en fortelling om Oslos åpne rusmiljø fra det oppstod i Slottsparken i 1966 og frem til i dag.

Del denne artikkelen